Jesper
    Hej

    Jag fick F i min Matematik 2a kurs och på mina sidor hos komvux har jag fått 100poäng, vad betyder detta?

    Kan jag söka om kursen hos komvux för att få minst E för att kunna få särskild behörighet eller hur fungerar det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jesper;

    100p. på gymnasial nivå betyder att kursen är på 100 undervisningstimmar; alltså det är Hur stor kursen är, omfattning/volym som poängen anger.
    Det går många ggr ha in matte 2 med F betyget in i examnsbevis. Men om du behöver godkänt betyg i matte 2 för särskild behörighet, så måste du ha som lägst Godkänt betyg i matte 2. Sök läsa matte 2a på komvux ännu en gång. Om du får plats på kusen eller inte - kan inte vi på fråga syv svara dig.
    Många kommuner sätter "karenstid", t.ex ett år efter det att man fick F - innan man återigen kan antas till samma kurs, detta pga de anser att man har inte förutsättningar att klara av få godkänt betyg (kan bero på att man har annat som händer, t.ex jobbar, har familj mm. eller att ens starka "sidor" ligger inom andra områden... - hur som helst måste det ju finnas anledning till varför man fick F - antingen har man inte lagt tid och engagemang på sina studier eller så kanske man tyvärr inte kommer få godkänt betyg någonsin och måste satsa på andra kunskapsområden och yrken som kräver mindre matte...).
    Mitt råd är att du gör ansökan om att få läsa matte 2a men att du samtidigt kikar på yrken och utbildningar som inte kräver matte 2; detta för att jag vet inte om du kommer bli antagen till matte 2 igen och om du blir antagen ... om du kommer få godkänt betyg eller inte.

    Kika gärna på www.framtid.se där det finns över 2.ooo yrken beskrivna; många av de kräver inte ngt särskilt matte.
    Det är annars bra att kunna så mycket matte som möjligt, oavsett vilket yrke man satsar på; hjälp med matten kan man få via Mattecentrum som driver Räknestugorna i ca 30 städer. Och på www.matteboken.se finns alla kurser upplagda för repetition & för självstudier; det är gratis att använda www.matteboken.se och att få hjälp i en Räknestuga som drivs av Mattecentrum.

    Vänligen
    ANNA