Sven-Orlando
    Hej! Jag går sista året på Norra Real i hum/kultur och jag tror att jag kommer att bli underkänd i ämnet Konst och Kulturhistoria. Kommer jag inte få ta studenten om jag har F i det ämnet? Det är en 100poängskurs och mitt enda F.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan,
    reglerna om gymnasieexamen finns här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    det är en kort sammanställning där det är lätt att förstå vad man behöver ha för att få ta ut examen.

    Om det är en 100 poängs kurs och ditt enda F så borde du kunna få ut Gymnasieexamen och med det även få Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Ett av kraven för gymnasieexamen från gymnasieskola är att det är minst 2500 poäng som är betygsatta.
    Det är klart bättre att inte ha några F, som du själv också säkert förstår.
    Detta pga F sänker Meritvärde ganska mycket.
    Mitt råd är att du ber om samtal med läraren i kursen och ber om hjälp, förklaring och extra uppgifter. Du säger då att ditt mål är att få minst E i kursen och du är beredd att lägga extra tid på det och göra ditt bästa. Gör du det, vet du sen att du gjorde allt du kunde för att "rädda situationen" och även om du sedan ändå får F, så vet du i alla fall att du gjorde ditt bästa. Mer än så kan man inte göra. Har man gjort sitt bästa, måste man vara nöjd med det.
    Bästa hälsningar & med en stor förhoppning om att du klarar minst E i kursen!
    :-)
    Anna SYV