Milla SYV på FrågaSYV

    Hej X!
    Kursen Idrott och hälsa 1 får inte ingå i examensbevis från komvux (ändring i reglerna sedan 1 jan 2017). Betyget i kursen har du ju dock kvar (det försvinner ju inte fast det inte kommer ingå i examensbeviset). Satta betyg (som enskilda betyg) gäller tillsvidare. Skulle du senare söka till en utbildning där Idrott1 krävs för särskild behörighet, har du ju det betyget (om du har godkänt betyg i den kursen) och har visa upp det. Och det betyget kommer räknas in i ditt jämförelsetal/snittbetyget om den högskoleutbildning du söker till kräver Idrott1 för särskild behörighet - det är inte många svenska högskoleutbildningar som kan kräva Idrottskursen/kurserna för särskild behörighet (exempel: utbildningar till idrottslärare och till fysioterapeut brukar kräva Idrott1 för särskild behörighet).
    Jag antar att du ska försöka få godkänt betyg i gymnasiearbete men om det inte bli så, är det bra att du redan nu kollar upp ansökningsperioder på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Det kan ibland vara så (olika i olika kommuner) att man ska söka rätt tidigt på våren för att kunna börja läsa i augusti-september. Men vissa andra kommuner har sommarkurser som man kan anmäla sig veckan innan kursen börjar - som sagt, olika i olika kommuner. Du förlorar inget på att kolla upp det och kanske t o m göra ansökan om att få läsa på komvux (sök läsa Komvuxarbete - det är en kurs som på komvux motsvarar gymnasiearbete (enligt ändringen från 1 juli 2021 - innan dess läste man även på komvux - Gymnasiearbete); det är en 100p.kurs; den kan på heltid läsas på fem veckor, eller på halvtid - på 10 veckor, eller i takt 25% av heltid - på 20 veckor).

    Studie- och yrkesvägledare