Emma
    Hej hej det är så att jag ligger på gränsen till F i spanska 4 , jag presterade väldigt bra i början på terminen bla väldigt bra betyg på tala och skriva mellan c-a nivå . Men som sagt så hade jag nationella i spanska och jag gjorde hörförståelse. Jag har alltid haft väldigt stora svårigheter gällande hörförståelse vilket slutade med att jag fick F på det. Detta slutade med att jag kan få F i då i hela kursen. Jag kan göra en komplettering nu snabbt men om jag då inte klarar det? Vad kommer att ske? För har väldigt bra betyg i resterande kurserna och jag läser i ekonomi linjen andra året. Kan jag ha F i spanska 4 och ändå söka in på högskola ( vill bli advokat eller fastighetsmäklare) eller är det ganska viktigt att jag måste läsa komvux på spanska 4? för kommer dessutom läsa matte 3b i trean vilket gör att det kommer vara meritpoäng.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    väldigt tråkigt att du riskerar F i Spanska 4.

    Med F i den kursen kan du få Examensbevis och bli behörig till högskola. Dock är "ett problem" att de utbildningar du vill in på - juristprogrammet och fastighetsmäklarprogrammet är mycket populära utbildningar och har många sökande med höga betyg. Det blir därför svårt för dig att komma in pga F i en kurs "drar ner" meritvärde och du har lägre konkurrenskraft i dina gymnasiala betyg.

    Men det finns andra möjligheter:

    a) konkurrera om plats på högskola med resultatet av högskoleprovet>>;

    b) läsa på ett alternativt sätt (t.ex sätta ihop en egen utbildning till Fastighetsmäklare, av fristående kurser>>) och in i juristprogrammet kan man komma in via en Utvidgad juridisk introduktionskurs>>

    Det är, alltså, inte kört om du får F i Spanska4. Du kan också innan du slutar på gymnasiet - göra prövning>> i spanska4 och får du godkänt betyg, får du i så fall det betyget in i ditt Examensbevis, vilket jag tycker är bäst att du försöker med.

    Bästa hälsningar och lycka till! hoppas någonting i mitt svar hjälper dig på ngt sätt!

    ANNA