Jim

    Hej,

    jag går i 7an och har för tillfället ett F i matematik och möjligen kemi. Även fast jag bara går i 7an så börjar jag oroa mig över gymnasium, för att jag har F i matematik och jag tycker matte är det svåraste och nästan helt omöjligt. Varje gång jag ska försöka räkna ut ett tal så går det åt fanders! Det känns som om alla nummer bara byter plats och blir typ ologist. Sen har jag ändå alltid haft svårt för det :/ Sen är det möjligt att jag får F i NO men den är jag 80% säker på att jag fixar innan 9an :)

    Men saken är den att jag tror inte jag kommer lyckas få godkänt i matematik i 9an. Så det jag undrar över är om jag fortfarande kanske skulle kunna söka in till gymnasium med F i matematik? Jag vet inte vad för betyg man behöver för att gå bygg- och anläggningsprogrammet eller fordons- och transportprogrammet. Men det är väl typ 11 ämnen man måste ha godkänt i för alla gymnasiumprogram?

    Men jag kanske ska vänta med att oroa mig över detta och kanske ta det i 9an istället?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jim,

    så som du beskriver att "siffrorna bara byter plats" - så kan det vara så att du har dyskalkyli. Man kan vara väldigt smart men ändå ha stora svårigheter att hantera siffror om man har dyskalkyli. Jag råder dig att be att din mattelärare förmedlar kontakt till Speciallärare som kan göra tester och få fram om du har dyskalkyi och om du i så fall behöver undervisning i en liten grupp; speciella övningar eller ngt. annat.
    Att vänta till åk9 vill jag avråda dig ifrån; utan att jag råder dig att du försöker få hjälp med matten nu, snarast.

    Utan godkänt betyg i matematik blir du inte behörig till något nationellt gymnasieprogram över huvudet taget. Så som behörighetsreglerna ser idag, måste man till alla nationella program ha godkända betyg i svenska, engelska, matte och i några fler ämnen /som är lite olika till olika program/.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Okej tackar för svaret :) Men det här med dyskalkyli vad är det för slags tester dom kör med då? Ska jag typ sitta och göra något sorts prov och sen har dom svaret?
    • : Oj jag glömde lägga till en sak i kommentaren ovanför. Men det går väl att gå ett programinriktat individuellt val?
    • Liselotte : Om du vill uppnå gymnasieexamen är det nödvändigt att både klara av grundskolematte och sedan även första kurs i matte på gymnasienivå.
    • Liselotte : Exakt hur test i dyskalkyli går till vet inte jag eller någon annan syv; det är en Speciallärarens kompetens. Det kan också finnas olika sorters tester. Jag kan tänka mig att speciallärare pratar med dig först; kanske också pratar med din mattelärare och bestämmer sig sen för vilken sort test som hen ska använda. Jag tror man får lösa mattetal och berätta hur man tänker när man löser dem - så drar specialläraren slutsatser. Det kan krävas flera tester vid flera olika tillfällen. Det är ofarligt; syftet är att få "svart på vitt" vilken HJÄLP du behöver och har rätt till!
    • : Tack för svaret :)
    • Liselotte : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    • : Ursäkta mig men jag har en till fråga, om det visar sig att jag har detta dyskalkyli så kommer jag ju fortfarande få F i matte och inte komma in på gymnasium eller har jag då rätt till specialhjälp?
    • Julia : Då har du rätt till specialhjälp. Förhoppningsvis går det att överkomma helt eller så kan du av speciallärare några "verktyg" om hur du ska tänka och var du ska göra för att komma fram till hur du ska räkna. Du ska också ha rätt att få ta längre tid för dig på prov, om du känner att du behöver det. I vissa fall kanske t o m du ska få uppgifter på proven Upplästa för dig - så att du ska få Höra dem, i stället för att läsa dem... beror lite på "grad och omfattning" av den problematiken som du har. Det finns olika hjälpmedel och olika "verktyg", och det är speciallärare som förhoppningsvis kan plocka fram det som skulle passa just det bäst.
    Läs alla kommentarer

    Alla frågor och svar som innehåller 'Fordons- och transportprogrammet' (1 st.)

    • Beppo

      Ingen examen från fordon- och transportprogrammet?

      Hej! Vad händer ifall jag inte har en fullständig gymnasieexamen efter att ha gått på fordons- och transportprogrammet? Kan jag köra lastbil ändå exempelvis? Eller vad är nackdelarna om jag inte har en fullständig gymnasieexamen (jag har klarat...

      Milla : : Hej,för att i Sverige få lov att köra lastbil (se information om yrket Lastbilsförare) måste man ha körkort för lastbil. Det är... Läs hela svaret