Jennifer
    Hej!
    Jag har rätt så bra betyg, men denna termin har jag fått F i matematik. Hade E hela tiden förr men ändå varit svag i ämnet och nu F i 9an.

    Min lärare säger att jag måste träna o få E i minst bara kortsvars frågorna på nationella provet för att få E i slutbetyg. Jag är jätteorolig att jag inte kommer lyckas få E, vad händer då!? Kommer jag inte in på gymnasium? Jag vill gå på sam beetende på kungstengymnasiet, är rädd att jag inte kommer in på grund av min matematik.
    • : Träna lite på gamla prov samt på http://www.matteboken.se/ . De går även igenom ett gammalt nationellt prov där de förklarar lösningen. Det är bara att träna och träna, kortsvars frågorna är relativt lätta. Lycka till!
    • Milla : Tack Kim för din kommentar! Jättetrevligt det finns personer som vill ge tips, råd och peppar andra elever! :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Jennifer!

    Jag hoppas du fixar mattebetyget och undrar om du vet att det finns www.mattecentrum.se som erbjuder gratis hjälp i sina Räknestugor och att alla mattekurser är upplagda för självstudier på www.matteboken.se - rekommenderar att du går in på de sidorna och ser om du kan få hjälp där.

    Om du fixar minst E i matte mot slutet av åk9, rekommenderar jag att du kanske funderar på att ev. välja Estetik & media på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/kungstensgymnasiet den skolan som du vill läsa på. Varför jag rekommenderar det? Jo, för att på det Estetiska programmet läser man en mattekurs som obligatorisk och på Samhällsvetenskapsprogrammet - 2 obligatoriska mattekurser, dvs dubbelt så mycket matte. Om matte är din "svaga punkt" så är det kanske bättre att välja ett program där man läser minsta möjlig mängd Matematik. Av de högskoleförberedande program är det Estetiska och Humanistiska programmen.

    Och nu ska jag svara på din fråga om vad som händer om du får F i matte från vårterminen. Du blir då inte behörig till något nationellt gymnasieprogram. Du kan då läsa på IM, introduktionsprogrammen.
    Av de fem introduktionsprogrammen är det Preparand som passar bäst, eftersom ditt mål är att komma in på ett högskoleförberedande program. Läs om IM, Preparand här: http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/preparandutbildningen
    Du kommer där att under max ett år läsa grundskolematte. Det kan vara ett mycket bra alternativ för dig - eftersom du får ett helt års studier i en mindre klass och har då mycket goda chanser att komma ikapp med matten.

    I Sollentuna finns Preparand på två skolor: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/yrkesgymnasiet-sollentuna och http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/rudbeck-2

    Mitt råd är att du lägger åtminstone en Preparand utbildning på IM i ditt gymnasieval - på så sätt garderar du dig om att få en chans att komma på just den skola som du själv valde. I annat fall kan du bli placerad på IM på någon skola där det efter antagningen finns lediga platser. Du kan ha Preparand som ditt första eller som andra eller tredje eller sista alternativet, det spelar ingen roll för att i fall du får godkänt betyg i Matte, blir du automatiskt OBEHÖRIG till IM. I annat fall blir du obehörig till alla andra program, utom IM.

    Jag antar att ditt mål är att få Gymnasieexamen och det kan du inte få utan godkänt betyg i minst en gymnasial kurs Matematik 1. Läs om kraven för gymnasieexamen på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Du får gärna återkomma i fall någonting är oklart eller om du kommer på en ny fråga.
    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare