Cee
    Min dotter har fått F i matte 2 (går samhällsvetenskaplig, beteende) undrar nu får hon då ingen gymnasie examen? Går det att läsa in i 3an?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Cee!
    Om din dotter får godkända betyg i alla andra kurser, förutom just den som hon redan fick F i (Matte 2) - uppfyller hon kraven för gymnasieexamen och kommer att få ett Examensbevis. Reglerna finns att läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Det är Matte 1 som man inte kan ha F i - för att uppfylla kraven för examen. För övrigt är det så att man inte kan ha F i "för många kurser" (max 250 poäng). Matte 2 är en kurs á 100 poäng. Det blir, alltså inte för många icke-godkända poäng i fall man endast har F i den kursen och har godkända betyg i alla andra kurser.

    Givetvis är det fördelaktigt att få ett godkänt betyg i Matte 2. Om din dotter kan läsa om den kursen under åk3, är det en fråga till skolan. Det som din dotter har rätt till är att få göra test (prövning, tenta) i Matte 2 - under resten av sin gymnasietid.

    Att förbereda sig till en sådan tenta kan man t.ex genom självstudier med hjälp av www.matteboken.se som är en bra gratis sida som vi rekommenderar.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Bästa hälsningar
    ANNA