Lovisa
    Hej! Jag går samhäll inriktning media & jag håller på att få F i min mattekurs 2b. Jag vill gärna jobba med något inom media, journalist etc. Behöver man matte 2b för de yrkena? Hur funkar det med examen osv om man har F i den kursen?

    Mvh Lovisa

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Lovisa,
    kämpa på med matten!
    jag tror du förstår själv också att det blir bäst om du fixar godkänt betyg i matten!
    Men - om du får F i matte 2, kan du ändå ta ut examensbevis; F betyg i examensbeviset drar ner ditt jämförelsetal med (i detta fall ca 0.9) - detta för att skillanden mellan F och E i en 100-poängskurs går ut på ca 0.4 plus att du förlorar också 0.5 i merit - för att matte 2 kommer ge dig en halv meritpoäng (om du får godkänt betyg i den kursen), om du söker till högskoleutbildningar.
    Exempel
    Vi säger att du får alla C betyg i alla kurser på gymnasiet men F i matte 2b. Då blir ditt meritvärde/jämförelsetal ca 14.4 men om du får godkänt betyg i matte 2b, blir ditt jämförelsetal 14.8 + du får 0.5 i merit; så totalen (meritvärdet) blir ca 15.3.
    Genom att höja från F till E i matte 2b höjer du ditt meritvärde med ca 0.9 och det är rätt mycket och kan utgöra skillnad mellan att komma och inte komma in på din dröm-utbildning.
    ************
    Ang. journalist och "liknande yrken" så är det inte nödvändigt att ha godkända betyg i högre matte-kurser än matematik 1 men jag råder dig ändå försöka, kämpa och göra ditt bästa i matte-kursen!

    Känner du till www.matteboken.se ? Prata med din mattelärare, be om tips och råd. Lycka till!

    D: