Eddy

    Hej! Jag går på naturvetenskapprogrammet och läser alltså Matte 1c, 2c och 3c. Jag ska börja i tvåan om några dagar men undrar om man fortfarande kan få sitt gymnasieexamen även om man har F i matte 2c och 3c? Jag är godkänd i matte 1c och alla andra ämnena, jag undrar bara om man inte kommer få sitt examen om man inte klarar av matte 2c och 3c? Har kollat runt lite på internet och folk säger tydligen att man kan få sitt examen då kravet gällande matten är att endast klara av Matte 1c (kravet som bara handlar om just matte). Behöver verkligen svar då jag tänker på detta för mycket och blir stressad av det!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Eddy,

    ja, det stämmer: så som >>>reglerna är nu så kan man få ut Examensbevis från gymnasieskolan med max 250 F-poäng. Matte 2c och 3c är på sammanlagt 200 poäng, dvs man överstiger inte max antal "tillåtna" F-poäng. Och inom matte det är endast matte 1 som man tvunget måste ha godkänt betyg i.

    Man kan därför få ut sitt Examensbevis med F betyg i Matte 2c och 3c. Dock, förutom de två F-betyg så kan man endast få ännu max 50 poäng F, dvs F i en liten kurs. Skulle man få F i ännu en 100 poängskurs, förutom matte 2c och 3c, kommer man att överstiga max antal F-poäng som fortfarande ger rätt till Examensbeviset.

    Hälsningar

    Daniel SYV