emilio
    hej!

    jag har haft otroligt svårt för matte så länge jag kan minnas och har nu fått F.
    Jag har över 200 poäng och bland annat A i engelska, så det har gått ganska bra i skolan bortsett från mattematiken. Nu är det dags att söka gymnasium och jag vill välja en yrkesinriktad linje som fordon, bygg eller svets och undrar om jag har möjlighet att komma in på någon linje då det står att man måste ha minst E i alla kärnämnen. om jag nu skulle komma in på någon och inte heller klara matten där, kan jag fortfarande ta studenten och få samma jobbmöjligheter som alla andra. Tycker det är hemskt att kanske inte få möjlighet att söka exempelvis fordon bara för att jag kan t.e.x algebra fast jag brinner för bilar och kan vara duktig på att mecka.

    MVH/emilio

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, förstår att du är orolig! Dessvärre behöver du minst E i matte för att få söka och bli antagen till alla gymnasieprogram. Men om du får F i matte så kan du även söka PRIV-Fordon (Programinriktat Indivduellt val till Fordonsprogrammet) som dom har på Fredrik (Fredrika Bremergymnasierna i Haninge)

    Dit söker du även med betyg så det är ju bra att du annars har över 200 poäng! Du måste dock fortsätta läsa grundskolematten på gymnasiet tills du blir godkänd för att sedan fortsätta med matten på själva programmet.

    Prata med din Syv på skolan om du är osäker på hur du väljer.

    Det är ändå jättebra att du kämpar med matten - bilindustrin idag består allt mindre av att mecka och mycket mer av elektricitet, datorer och andra funktioner där du behöver ett matematiskt tänk - så gör ditt bästa! /Lena, Syv