Wilma
    Jag ska börja nian efter sommaren men nu i åttan hade jag f i matte. Om jag går ut nian med F betyder det att jag inte kan gå den linje jag vill? Jag vill gå naturbruksprogrammet men är orolig att inte komma in. PS jag har E och uppåt i alla andra ämnen, matte är min svaghet om man säger så och jag har väldigt svårt med just matte.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Wilma,
    Matematik är ett ämne som krävs till ALLA Nationella gymnasieprogram. Minst "E"betyg i Matte, svenska och engelska ingår i behörighet till Naturbruksprogrammet (och till alla andra "vanliga" program på gymnasiet).
    Det är därför jättebra om du kunde få hjälp & stöd på skolan under å k 9 för att kunna uppnå ett godkänt betyg i Matte. Mitt råd är att du så fort som möjligt pratar med din klasslärare/mentor & ber att få boka tid hos en speciallärare (eller specialpedagog) för att komma överens om hur ni lägger upp stödundervisning i Matte för dig.
    Jag skickar även en länk http://www.matteboken.se/ där du kostnadsfritt kan öva på Matteuppgifterna.
    Till höger på sidan ser du "knappar" som leder till olika mattekurser. Börja med repetition, t.ex. gå in i å k 7 (eller kanske t o m å k 6) och jobba dig sakta uppåt mot å k 8 och sedan igenom å k 8.
    Boka in en Matte-stund på en kvart-20 min varje dag.
    Jag skall hålla tummarna för dig!
    ***
    Men - om det värsta skulle inträffa - och du inte skulle få ett godkänt betyg i matte i slutet av nian, så finns det några alternativ:
    1. läsa på Preparandutbildningen & sträva efter att få godkänt betyg i Matte för att söka till gymnasiet ett år senare
    2. läsa på Yrkesintroduktion mot det programmet som du sedan vill komma in på
    Info- om Preparand & Yrkesintroduktion finns på http://www.gymnasieguiden.se/program/IM

    men det finns ännu ett alternativ, som kanske kan tilltala dig mest:
    3. på förhand - i god tid - söka ÄVEN ett alternativ som heter PRO /som tidigare hette PRIV & många säger fortfarande "priv"/ - det är nämligen så här att vissa gymnasieskolor /inte alla/ tar emot elever som saknar ETT GODKÄNT BETYG /som t.ex. i Matte/. Man får inte sakna godkänt betyg i svenska!!!
    Om du har godkända betyg i svenska, engelska samt minst fem andra grundskoleämnen från å k 9, är du behörig att söka alternativet "PRO".
    PRO är placerat inom Introduktionsprogrammet & du kan läsa mer på http://www.gymnasieguiden.se/program/IM i stycket PROGRAMINRIKTAT INDIVIDUELLT VAL.
    I praktiken funkar det så att om man blir antagen till PRO, så läser man ihop med sin klass på ett vanligt gymnasieprogram, MEN JUST DET ÄMNET,som man inte har godkänt betyg i - läser man separat från sin klass /i en liten grupp eller individuellt/.

    Jag råder dig i första hand sträva efter att få ett godkänt betyg i Matte, men även undersöka de alternativen som jag beskrev i mitt svar (se ovan).

    Önskar dig verkligen LYCKA TILL!
    Återkom gärna om du har fler frågor eller om du vill ha en mer detaljerad förklaring.
    Ställ EN NY FRÅGA hellre än att skriva en kommentar. Detta p g a vi ser de nya frågorna först & prioriterar dem.

    Vänligen
    Liselotte, Studie- & yrkesvägledare
    Liselotte