Ellen
    Jag fick nämligen inte godkänt i matte och svenska för att jag var hemma 2 veckor sjuk nu in på slutet av terminen och jag är jätte orolig att jag inte kommer komma in på någon av programmen som jag vill gå och jag vill gärna gå antingen Hotell & Turism eller Restaurang & Livsmedel. Jag vet att den preliminära ansökningen till gymnasiet är nu och det är nästa termins ansökningar till gymnasiet som är dem viktiga för det är mer dem som gäller men jag är ändå orolig. Jag vet även att betygswebben stängs en 15/12 i våran komun och jag vet inte om jag hinner arbeta ifatt dem 2 veckorna. Jag har även fått F i religion, fysik, biologi och idrott för att jag missat något prov eller missat lektioner med viktig information.

    Min fråga är då: Finns det en annan chans till att komma in på något av programmen som jag vill gå? Och hur ska jag göra ?

    Jag vill verkligen komma in på gymnasiet och jag tar gärna emot alla svar!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj, jag hör och förstår din oro och det vore väl absolut jättebra om du satt ner med din klassföreståndare och pratar igenom din studiesituation och lägger upp en plan för vad du behöver jobba med under våren.

    Om du inte hinner bli behörig så kan man gå vidare på gymnasiet på olika program även om man inte är behörig och fortsätta läsa in de ämnen man inte hunnit med. De kallas att man går ett Introduktionsprogram (IMprogram). Läs mer om dessa här http://www.gymnasieguiden.se/program/IM

    Gymnasiet kan ta lite längre tid men det är ändå en chans att få fortsätta på gymnasiet. Boka en tid med din Syv på skolan så får hen förklara hur just du kan välja i valet utifrån din nuvarande situation. /Lena, Syv