Zambe

    Hej, det är så att jag har fått tb mina np svar. Jag fick 2 av 14p som ni kan se, så är det *EXTREMT* och det var väldigt många som inte klarade provet som kanske va runt 2-3 ifrån ett "E" då 14p motsvarar ett "E". Jag har läst matte 1a och jag har fått veta att dem har ändrar mycket i matten då "matte 2a" har blandads in i matte 1a och man fick aldrig lära sig något av det när man gick i 9:an. Det är så att jag har klarat dem andra proven iaf är jag grönmarkerad på "IST" men nu med tanke med NP så vet jag inte riktigt. Jag har 5 mera matte lektioner innan sommarlovet och ska få göra omprov då det provet endast kommer innehålla endast "E" uppgifter. Min fråga är, vad händer om jag inte kommer klarar detta provet, och kan man fortfarnade söka in i unversitetet/högskola om man inte klarar np? Sedan har jag ansökt till sommarskola där jag valde matte som tur som man går i 2 veckor (Jag går i fordon)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Hetem,
    gör ditt bästa och vi får hoppas du får godkänt betyg i matematik 1a. Om du får F, har du rätt att göra prövning i den kursen på din gymnasieskola innan du går ut gymnasiet. Det är bra att du ska läsa matematik i sommarskolan. Om du innan årskurs 2 fortfarande inte har godkänt betyg i matematik 1a, fråga på din skola om du kan gå om kursen (har du tur, passar lektionerna in i ditt schema så att du kan delta i lektionerna).
    Jag vill också rekommendera en mycket bra gratis sida - www.matteboken.se som du kan använda för repetition och för självstudier.
    Om du trots alla dina ansträngningar går ut gymnasiet med F i matematik 1a, kommer du få Studiebevis och inte Examensbevis. Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier. Man kan ta sitt Studiebevis och boka tid med SYV på komvux i den kommunen där man är folkbokförd för att göra planering mot examensbevis, som du i så fall läser mot - på komvux, efter gymnasiet.
    Skulle det bli så att du får godkända betyg i alla andra kurser och endast godkänt i matematik 1a saknas, då läser du just den kursen på komvux (vilket på heltid kan göras på fem veckor eller på halvtid - på 10 veckor) och om du får godkänt betyg, får du i så fall ut Examensbevis från komvux.
    Du frågar om möjlighet att läsa på högskolenivå. Det går inte komma in på svenska högskoleutbildningar utan att ha grundläggande behörighet. I grundläggande behörighet ingår det att ha godkänt betyg i Matematik 1 (1a eller 1b eller 1c).
    Men eftergymnasiala utbildningar finns inte endast på högskolenivå. Du kan t.ex titta på yrkeshögskoleutbildningar. Se några exempel, nedan:
    utbildning/flygteknikcenter/flygtekniker
    utbildning/campus-skelleftea/processtekniker-underhall-och-driftsakerhet
    utbildning/trafikverksskolan/lokförare
    utbildning/flygteknik-technical-training-nykoping/el-och-avioniktekniker
    utbildning/hvilan-utbildning/arborist
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/ambulanssjukvardare
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/anlaggningsdykare
    utbildning/movant-yh/fordonstekniker