Carolin
    Hej!
    Jag går sista året på samhällsprogrammet och undrar om mitt F i spanska steg 3 som jag fick i årskurs 1 är kompletterad. Har under åren klarat Italienska steg 1 & 2 och håller nu på med steg 3. Har godkänt i allt annat.
    Min fråga är om betygen från Italienskan kommer att ta bort F:et för Spanskan i slutbetyget, så att jag får ett fullständigt slutbetyg?
    • : Är du 49 år & går sista året på samhällsprogrammet? Wau! Det var ovanligt! :-)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Carolin!

    Svar på din fråga beror på flera olika saker.
    Se vad som krävs för att få gymnasieexamen på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    och som du ser är det bl a minst 2500 gymnasiepoäng som du måste ha betyg i.

    Jag vet inte om du läste 2500 poäng + spanska steg 3 eller 2400 + spanska steg 3, som är en 100 p. kurs.
    Det är första fråga som du måste ha svar på.

    I fall du läste 2500 p. som kommer att vara betygsatta + spanska steg 3, då borde du enligt reglerna få Gymnasieexamen med 2600 poäng där du har ett F betyg (spanska steg 3) och du har grundläggande behörighet till högskolestudier ändå, trots F i 100 p. kurs därför att det är OK att ha 10% F-betyg. Det sänker givetvis ditt Jämförelsetal. Enligt reglerna bör alla påbörjade kurser på gymnasiet betygsättas och ingå i Gymnasieexamen.

    Jämför dina betyg med reglerna som du ser på länken (ovan) som jag skickar till dig nu. Återkom om du undrar över ngt. mer.

    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare