Javiera
    Hej! Jag går i ekonomi ekonomi kust nu och riskerar att få F i natur 1B nu i åk 1, hur på påverkar detta mig?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Javiera!

    Man kan nå upp till kraven för gymnasieexamen och få Examensbevis (och med det är behörig att söka till högskola/universitet) med F i Naturkunskap 1b. Vilka krav som ställs för att kunna få ut gymnasieexamen, kan du läsa här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Jämförelsetal & Meritvärde (det som är viktigt för konkurrensen om en utbildningsplats på en eftergymnasial utbildning) påverkas negativt. Betyget F drar ner ganska mycket. Skillnaden mellan Betyget F och E är lika stor som mellan betygen E och A.

    De poängen som du förlorar genom att få F i en kurs, kan du kompensera genom att höja betyg i en annan 100 poängskurs från E till A.

    Det bästa vore om du under åk2 och 3 kunde läsa upp Naturkunskap 1b (att läsa om kursen eller göra prövning/tenta i den).

    Jag råder dig fråga SYV och lärare i Naturkunskap om möjlighet att läsa om/göra tenta längre fram. Får du inga svar från SYV och läraren, kan du kontakta rektor. Det är rektor som fattar de viktigaste besluten och i fall ingen tydlig policy finns på skolan, är det rektors beslut som gäller. Rektorn kan också bevilja undantag, dvs besluta om ngt. som, normalt sett, inte görs - t.ex. att ge flera möjligheter till omtenta (i fall skäl finns för det, särskilda omständigheter, ngt. speciellt i just den situationen).

    Försök under sommaren bedriva självstudier i kursen. Har man kunskaper, finns det ofta möjlighet att påvisa att man har dem.

    I fall du under gymnasiet inte vill eller kan få ett godkänt betyg i Naturkunskap 1b, kan du efter gymnasiet söka till Komvux och läsa den kursen där alternativt ansöka om att göra Prövning.

    Bästa hälsningar
    Lycka till!
    ANNA