Nilan

    Hej! Jag heter Nilan och pluggar första året i vvs fastighets linjen. Det är så att jag troligen kommer få underkänt i många av mina praktiska ämnen medans jag har fått godkänt i alla icke praktiska ämnen. Jag undrar då ifall jag fortfarande kommer kunna ta examen när jag går ut gymnasiet och ifall jag kommer kunna plugga vidare trots mina f i mina praktiska ämnen.

    • Anna :

      Läs mitt svar, nedan. Och Om du vill söka till ett annat program gör det helst inom Omvalsperioden (datumen är olika i olika delar av Sverige) - uppge i vilken stad du vill gå på gymnasiet, så kan vi hjälpa dig med datumen för Omvalsperiod som gäller för dig. Att du söker till år 1, på nytt, påverkar inte dina nuvarande studier. Det finns inga nackdelar i att söka om, på nytt! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nilan,
    är du säker att du läser på rätt program?
    Med många F i praktiska kurser kan du inte ta ut examensbevis. Du får ut ett studiebevis och det ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier. Läser man på ett yrkesprogram, är tanken då att man ska kunna jobba inom det yrket som man läser mot, i ditt fall VVS/fastighet... om det är ett kunskapsområde som du är mindre intresserad av, då är det nog bäst att välja om - medan tiden finns för det: du är så pass ung att du fortfarande kan komma in på ett annat gymnasieprogram.
    *******
    Om du väljer att stanna på ditt nuvarande program: gör ditt bästa i alla kurser du läser. Sedan efter gymnasiet kan du se om du kan få jobb (någon jobb) eller om du vill söka till komvux eller till folkhögskolorna för att komplettera för "fullständig gymnasiebehörighet".

    Svar på din fråga är alltså, tyvärr: Nej. Med många F i praktiska ämnen kommer du inte kunna få ut examensbevis från gymnasiet.

    Om vilka krav som måste uppfyllas för att kunna få ut exam.bevis från gymnasiet - var god se: gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen och bl.a krävs det, vad gäller Yrkesprogram, minst 400 poäng godkända kurser inom programgemensamma ämnen. Och totalt får man max ha 250 poäng F, men inte i vilka kurser som helst. Även gymnasiearbete (som är en obligatorisk programspecifik kurs under år 3 på gymnasiet) måste man tvunget ha godkänt betyg (E) i.

    Om att plugga vidare, efter gymnasiet
    - om du vill bli behörig till högskola/universitet, behöver du få ut examensbevis och även ha godkända betyg i svenska 2,3 och i engelska 6;
    - studier på eftergymnasial nivå finns även på andra ställen, t.ex inom yrkeshögskola. Yrkeshögskola kan ta in obehöriga, men ofta är det rätt stor konkurrens till platserna, så utan examensbevis och utan några års erfarenhet av arbete inom rätt bransch, är chanserna små att komma in, men alla är givetvis välkomna att söka! Det finns ingen begränsning i antal yh-utbilndingar som man kan söka till samtidigt. Och man kan samtidigt även söka till högskola-universitet, till folkhögskolorna, till komvux och till många andra utbildningar + söka jobb samtidigt, också!