Emma
    Om jag har plagierat på två inlämningar varför kommer jag få F i slutbetyg? Överväger det F:et alla mina andra inlämningar som jag har fått C-A på? Har jag som elev rätt till att skriva om de inlämningarna, eller åtminstone gå om kursen? Tex, om du får ett F på ett prov, betyder det att du kommer få F i slutbetyg, på grund av det provet? ORÄTTVIST?!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj, svårt för mig att bedöma eftersom jag inte är lärare. Du bör kolla vilka möjligheter du har att reparera ditt misstag med ansvarig lärare på skolan. Du har alltid rätt att läsa upp F åtminstone en gång till - via omgång av kurs eller via en prövning. Så här säger lagen;

    Rätt att gå om en kurs

    1 § Om en elev inte har fått lägst betyget E på en kurs, har eleven rätt att gå om kursen en gång. Har eleven slutfört kursen två gånger och inte fått lägst betyget E får eleven gå om kursen ytterligare en gång, om det finns särskilda skäl.

    /Lena, Syv