Melanie
    har F i matte 1a kan man göra ett prov när skolan börjar?i septeber typ. på hela kursen allså? klarade inte sommarskolan heller

    1 Svar

    Hej Melanie!

    Det ser väldigt olika ut på olika skolor när det erbjuds prövning i kursen eller att du kan läsa om hela kursen.

    En elev i gymnasieskolan som fått F på en kurs har rätt att läsa om den. Om eleven inte fått betyg eller fått betyget F har han eller hon rätt till prövning.

    En elev i gymnasieskolan har rätt att genomgå prövning i alla kurser och det gymnasiearbete som ingår i elevens individuella studieplan, om eleven inte tidigare har fått betyg på kursen eller gymnasiearbetet eller om eleven har fått betyget F. Denna rätt gäller vid den egna gymnasieskolan.

    Den som inte är elev i gymnasieskolan men som vill ha betyg därifrån har också rätt att genomgå prövning i alla kurser som får finnas på ett nationellt program utom de kurser som bara får anordnas på vissa utbildningar. Det gäller även kurser med redan godkänt betyg och för gymnasiearbetet. Man kan bara göra prövning vid en gymnasieskola som anordnar den aktuella kursen. När det gäller gymnasiearbetet kan man göra det vid en skola som har utbildning inom det kunskapsområde som gymnasiearbetet handlar om.

    Hoppas detta var till någon hjälp för dig.
    Vänliga hälsningar
    Melina SYV