Anonym
    Hej, jag går 1:an i gymnasiet och kommer få F i Spanska 3.
    1. Kommer det ha någon betydelse?
    Kommer jag gå miste om mycket viktiga poäng?
    Jag snittar annars C i alla ämnen förutom Spanskan så jag har en väldig ångest.

    2. Om/När jag kommer in på universitet, kommer gymnasiebetygen ha någon betydelse eller glöms dessa bort likt grundskolans när man började gymnasiumet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Moderna språk 3 ger - i fall man får lägst betyget E - 0.5 i Meritpoäng, vilket höjer "snittet" och kan på så sätt ha stor betydelse vid ansökan till högskolan.

    En annan fråga är - ingår Moderna språk som obligatoriska kurser i ditt gymnasieprogram? Om du t.ex. läser på samhällsvetenskapsprogrammet, då är det 200 poäng moderna språk du måste ha betyg i. På Naturvetenskapsprogrammet är det 100 poäng - det vill säga det är viktigt att veta vilket program du läser. Du kanske behöver läsa ännu en kurs i Moderna språk och med F i Spanska 3, bör du i så fall välja ett annat språk (i stället för Spanska 4).

    Om/När du kommer in på universitetet, kommer gymnasiebetygen att "glömmas bort" likt grundskolans när man började på gymnasiet. Kunskaperna finns förhoppningsvis kvar och hjälper dig vidare på väg mot större kunskap och ett yrke som du kommer att trivas med.

    Du skriver att du annars "snittar" C i alla ämnen, förutom Spanskan - och med C i alla kurser från gymnasiet får man 15.0 i Jämförelsetal. Med F i Spanska & C i alla andra ämnen får du ca 14.6 i Jämförelsetal och med E i Spanska får du ca 15.2. Så stor skillnad (från 14.6 till 15.2 blir det även med en kurs, eftersom du med E i den kursen får lägga på 0.5 men med F i den kursen får inte Meritpoäng samt att dessutom är skillnaden mellan F och E lika stor som mellan E och A, höjningen eller sänkningen är lika stor för att F = 0, E = 10 och A = 20 när man räknar ut Jämförelsetal).

    Du vinner alltså ganska mycket på att försöka få ett godkänt betyg i Spanska 3. Jag råder dig fråga efter möjlighet att läsa om kursen nästa år eller om att tenta av den (göra prövning).

    Önskar dig stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare