Alex
    Hej
    Jag går samhällprogrammet i år 1 och har just nu F i spanska 3 och kommer troligen att få det i slutbetyg. Har funderat på att läsa en extra kurs t.ex engelska 7 nästa år för att täcka över merit poängen som jag tappar i spanskan. Vet inte riktigt hur det funkar, om man kan göra så? Har relativt bra betyg i alla andra ämnena, snittar runt C skulle jag säga. Hur kommer detta F att påverka framtida år i gymnasiet? vad ska jag göra om jag får F, funkar det att läsa extra kurs? tack på förhand för svar
    • Mikael : Gör ditt absolut bästa och försök få lägst E i spanska 3. Det kommer göra väldigt stor skillnad (+ minus 0.9 av 22.5 möjliga p/meritvärde). Kanske välja läsa ett nytt språk inför årskurs 2 i så fall? detta för att inte riskera F i spanska 4 nästa år?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Alex,
    i samhällsvet.programmet (SA) är två kurser moderna språk - obligatoriska. Med F i spanska 3 kan du läsa spanska 4 eller välja ett annat (nytt) språk, t.ex Franska1 eller Tyska1.
    Om du har ett annat modersmål än svenska, kan du har kurserna i ämnet Modersmål in i ditt examensbevis i stället för kurser i Moderna språk.
    Du kommer ha rätt att göra prövning i Spanska 3 p.g.a du fick F i den kursen, innan du går ut gymnasiet.

    Skillnad på att ha F eller E i Spanska 3 är rätt stor. du "tappar" 0.4 i jämförelsetal  och får inte heller +0.5 i meritpoäng. Och ännu mer tappar du om du får F i Spanska 4 (-0.4 i jämförelsetal och får inte heller + 1.0 i meritpoäng).
    Engelska 7 ger + 1.0 meritpoäng (av 2,5 möjliga).

    Vad du kan göra för att få högre meritvärde: försök få så höga betyg i alla kurser du läser; läs eng7 och högre kurser i matematik, om du kan välja Matematik 3b och kanske t o m matematik 4.
    En drastisk "lösning" skulle vara att försöka byta till ett program där du inte behöver läsa moderna språk, t.ex Estetiska programmet. Kursinnehåll på ES/inriktning Media är inte så olik det man läser på SA.

    Hänvisningar:
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/ES/estetik-och-media
    gymnasieguiden.se/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    gymnasieguiden.se/informeras/merit