Jakob
    Hej!

    Jag har ångest över att jag troligtvis kommer att få F i spanska 4. Jag går nu andra året på gymnasiet (samhällskunskap med sam inriktning) och klarade att få ett E förra året (steg 3) på nationella proven. Detta året ser det sämre ut och eftersom jag saknar mycket grunder från högstadiet pga. problem med lärare och är extremt omotiverad ser det ut som ett F, tyvärr. Anledningen till att jag valde steg 4 i spanska var enbart för meritpoängen.

    I övriga ämnen har jag relativt bra betyg, B i Svenska, C i Engelska, Naturkunskap och Samhällskunskap , D i Historia, Religion och sedan E i matte och Spanska.

    Eftersom jag vet så lite om typ allt med betygen är jag orolig att jag har klantat till det rejält med spanskan och är rädd att det kommer att påverka framtida jobb osv. (Vill gå Polishögskolan och GMU - grundläggande militärutbildning)

    Mvh Jakob

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Jacob, det är givetvis inte bra att du riskerar att få F i en gymnasiekurs.
    Dock är det ingen katastrof - om det bara är en 100 p. kurs i Moderna språk.
    Du får ut Gymnasieexamen även du har F i 250 p. kurser, men inte vilka kurser som helst, men just Moderna språk kan du ha F i och ändå få ut Gymnasieexamen.
    Synd att det är en kurs som skulle ge dig meritpoäng om du fick E i den.

    Jag råder dig prata med läraren, förklara att du inte hade bra start i ämnet på grundskolan & be om hjälp och extra uppgifter. Det skulle vara jätteroligt om du kunde få minst E i den kursen. Gymnasieexamen utan F betyg ser så bra ut! *L* ;-) men du får Gymnasieexamen om du är godkänd i andra kurser (med bara 100 p. F i Moderna språk - får du Grundläggande behörighet till högskolestudier), så du blir behörig till eftergymnasiala utbildningar.

    Vet inte vilken stad du bor i, men se om det finns ett språkcafé i din stad där du kan öva prata spanska. Andra tips på hur man blir bättre på språk är att använda språket dagligen: på väg till skolan kan du försöka säga till dig själv allt du tänker på - PÅ SPANSKA, kalla alla objekt som du ser med SPANSKA ORD. Kolla upp de orden som du inte kunna komma på - i ordboken /i telefonen via internet/. Du kan även sätta upp "små mål" - t.ex. lära dig tre nya spanska ord varje dag. Nästa dag repeterar du gårdagens ord och lär dig tre nya och så vidare. Även om du har något svårare för spanska och inte är speciellt motiverad - kan det bli en värdefull erfarenhet för dig att "överkomma" ett hinder: se det som ett problem, som behöver lösas... mål - få minst E i kursen. Skriv ner en plan på hur du kan uppnå ditt mål:
    1. fråga läraren vad hen kan hjälpa mig med
    2. vilka personer i min närhet som kan hjälpa mig - föräldrar, andra släktingar, vänner?
    3. vad behöver jag göra för att uppnå mitt mål?
    4. finns det en kvällskurs i spanska på ett studieförbund som jag kan anmäla mig till?
    5. se på filmer, lyssna på sånger på spanska - minst 20 min VARJE DAG inkl. lördag, söndag och alla röda dagar.
    Det kan bli en mycket värdefull erfarenhet för dig att göra ett projekt med mål att klara av den kursen. Det är svårt för dig. Men tänk så roligt det blir när du klarar av det! Då kan du bli riktigt stolt att du övervann den svårigheten!
    Jag råder dig be läraren om ett samtal - enskilt. Förklara då att du har det svårt med kursen men är fast besluten att kämpa! Be läraren om tips.
    Sök info- på Internet om hur man lär sig språk - olika tekniker passar olika personer. Det finns, t.ex. undersökningar som påvisar att man lär sig språk bättre om man lär sig ngt. nytt och intressant MED HJÄLP AV DET SPRÅKET.
    Läs artklar på Internet på spanska i de ämnen som intresserar dig - t.ex. i något annat skolämne där du skall söka info- för att göra en uppgift, sök info- på spanska - då lär du dig både sakförhållandena & nya spanska ord och uttryck.
    Språkforskare som specialiserar sig på just frågor kring språkinlärning påstår att vi lär oss HELA MENINGAR mycket bättre än enskilda ord.
    Exempel - ordspråk, dikter och liknande... Un hombre precavido vale por dós! - minns jag från min skoltid /som var mitt på 1800-talet.. *L* :-)/.
    Prova lära dig hela meningar utantill. Det kan gå mycket bättre än att försöka lära sig enskilda ord.

    Även om det inte skulle gå vägen, då vet du att du har gjort allt du kan!

    Friskt vågat - hälften vunnet!

    Hoppas verkligen att det går bra för dig och att du klarar av steg 4 i Spanska med MINST E i betyg! Jag hoppas på D-betyg!
    Håller tummarna för dig! Hör av dig och berätta hur det går!
    Anna SYV