Sofia
    Om man har F på 1 av 4 moment i t.ex Svenska så får man F i slutbetyg oavsett vilket betyg man fått på de tre andra momenten, eller hur? Eftersom man inte uppnått kraven för godkänt. Checkar bara så att jag inte har missförstått.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Sofia,
    det är upp till läraren i samråd med rektor på programmet att bestämma i detalj - hur betygen sätts.
    Det är rektor som skriver under Gymnasieexamen och är ytterst ansvarig. Läraren skriver under betygsdokument i varje kurs. Skolverkets riktlinjer och rekommendationer finns som stöd för lärare och rektorer men det är inte i detalj beskrivet exakt hur betyg bör sättas.
    Det är lärarens kompetens att kunna avgöra om eleven har tillräckliga kunskaper i kursen för ett visst betyg. Vad eleven måste kunna för att få ett viss betyg i varje ämne finns beskrivet på Skolverkets hemsida och du kan läsa på www.skolverket.se - där alla kursplaner, betygskriterier, mål för kurser mm finns.
    Lokalt på skolorna får det bestämmas om en elev som har F i ett av fyra moment inte kan få Godkänt betyg på hela kursen eller om läraren kan göra undantag och i fall eleven har t.ex. A i tre moment och F i ett moment - då får läraren "jämna ut" det på hela kursen och sätta betyg E eller kanske t o m D. Det är, som sagt, upp till läraren /i samråd med kollegorna på skolan och rektor på programmet/ att bestämma.
    Prata med din lärare och om du känner att du inte får gehör för dina åsikter - kan du gå prata med rektor på programmet också.
    Om läraren har sagt att man måste vara godkänd i alla fyra moment i kursen i Svenska för att få Godkänt betyg, då är det så.
    Exempel från förra året är en elev, som fick betyg A i den muntliga delen på Nationella provet i Svenska 3 men ej kom till det tillfället då den skriftliga delen ägde rum /pga sjukdom; läkarintyg fanns/ men sedan när det var "omskrivning" (ett nytt tillfälle att skriva det nationella provet) - kom inte eleven ... glömde, typ... och fick F på hela kursen trots betyg A i den muntliga delen. Eleven och föräldrarna klagade hos rektorn men betyget F stod fast. Eleven fick inte ut Gymnasieexamen /bara pga detta för att hen fick godkänt i alla andra kurser/, fick Studieintyg i stället. Nu läser hen på komvux för att få godkänt betyg i Svenska 3 och få ut Gymnasieexamen från komvux. Läraren sa på förhand att man måste delta i både muntliga och skriftliga delen på det nationella provet och få minst E i båda för att få mer än F på hela kursen. Eleven trodde det var "lugnt" för att hen hade ju A muntligt och trodde hen skulle få minst D på hela kursen, men så blev det inte. Rektorn stod bakom lärarens beslut för att det var på förhand bestämt att alla svenska lärare på skolan skulle "köra samma race" så att det blir likvärdiga villkor för alla elever, oavsett vilken lärare man hade.
    Jag vet inte om du känner att du fick svar på din fråga eller ej, men jag eller mina kollegor här på Fragasyv.se kan tyvärr inte ge ngt. annat svar än att det är upp till din skola att bestämma hur betyg sätts.
    I fall du känner att du har tillräckliga kunskaper till ett högre betyg än den du får på skolan, kan du göra Särskild prövning och få betyg där. Det är bäst betyg som gäller /dvs i fall man får lägre betyg på prövningen än den, som man hade sedan innan, står det högre betyget kvar; man kan alltså inte sänka sina betyg genom prövningar/. I fall du får högre betyg på prövningen innan det är dags att ta ut Gymnasieexamen, får du det högre betyget in i din Gymnasieexamen.

    Önskar dig allt väl!
    Julia SYV