Sofia

    Hej! Jag läser engelska 7 på komvux. Jag känner att kursen är väldigt svår och har ett studietempo jag inte är van vid. Om det skulle bli så att jag får F på kursen, händer det något med mitt meritpoäng då? Försämras chanserna att komma in på högskolan?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sofia,

    nej, dina chanser försämras inte. Om du får F i eng7 som du läser på komvux (efter det att du gick ut gymnasiet med examensbevis), då blir det som om du inte läst engelska 7. Du får inte meritpoängen för eng7 men det meritvärde (inklusive de meritpoängen, om du hade några sedan innan) står fast.
    Jag tänker dock på studiemedel - om du tar studiemedel för studier på komvux, och inte uppvisar tillräckliga studieresultat (godkända betyg) blir du nekad studiemedel nästa gång du söker studiestöd hos CSN. Gör ditt bästa och försök få så bra betyg i eng7 som möjligt!

    Liselotte