Nicole

    Hejsan! Jag läser naturkunskap 2 på Hermods (komvux) och har bara sista biten kvar som är en muntlig examination. Jag har fått godkänt på alla mina uppdrag men undrar nu vad som kan hända om jag inte klarar muntliga? Jag har fått veta att jag måste kunna delar från hela boken och ska kunna diskutera saker som står i mina uppdrag samt laborationer. Och jag är rätt säker på att jag inte komma klara min muntliga examination imorgon då jag har svårt att lära mig sådär mycket information på en och samma gång. Har suttit med det i en vecka nu och ingen fakta vill fastna vilket resulterar i panik och stress. Jag är extremt nervös och vet dessutom att jag kommer bli rätt tyst och tillbaka dragen vilket inte heller är en fördel. Så vad händer om jag inte klarar det? Får jag f på hela kursen? Har nämligen läst om folk som fått A/B/C på dina uppdrag men kunde inte visa någon kunskap på det muntliga fick då F..... om man får f har man möjlighet att skriva prov istället? Har liksom verkligen lagt ner så mycket tid på denna kursen då jag både jobbar 100% + pluggat nu 100%. Är helt slut och kommer bli så ledsen om jag får ett f som slutbetyg då jag verkligen stressat och kämpat med denna kursen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nicole,

    jag förstår att du kämpar mycket och gör ditt bästa. Och mer kan du inte göra.
    Ingen kan göra mer än sitt bästa ju!
    Vilket betyg du får på kursen kan jag som inte är din naturkunskapslärare, tyvärr, inte ge svar om. Detta på grund av att SYV ha inte kompetens i betygssättningen, och även på grund av att din lärare kommer sätta betyget på hela kursen. Och det är de sista proverna - ibland det absolut sista provet, som omfattar hela kursen (tidigare prov har inte omfattat hela kursen, för att ni har då inte ännu gått igenom hela kursen).
    Vi på FRåGA SYV kommer hålla tummarna för dig! Återkom gärna och berätta hur provet gick och vad du fick för betyg på provet och på kursen sen.
    En liten "mening" som jag vill flika in med är att läraren kan inte (får inte) ta hänsyn till att du jobbar och studerar samtidigt - det är dina Kunskaper hen sätter betyg på och inte hur mycket du har kämpat eller hur svårt den studerande har för övrigt. På den personliga planen så förstår jag dig och jag skulle också vara ledsen om jag "hoppade ur skinnet" men ej uppnådde det resultatet som jag siktade på, men som utbildningssystemet är uppbyggd i Sverige så är det Kunskaper som betygsätts. Och studiestöds-systemet (med studiemedel och andra ekonomiska studiestöd) finns också - kanske i första hand för att de studerande inte ska behöva jobba heltid och läsa samtidigt - utan man kan ansöka om studiemedel när man studerar på heltid. Och på jobbet har man rätt att ta tjänstledigt för studier. Nu är det kanske för sent att komma med råd om tjänstledighet och studiemedelsansökan för den kursen som är nästa slut för dig, men tänk på det framöver - att inte ta på dig för mycket och kanske läsa på halvtid om du samtidigt jobbar - och kanske också jobba halvtid. Men att du i alla fall inte tar på dig jobb-och-studier till 100% + 100% vilket kräver arbets- och studieinsats på 80 timmar per vecka = över 11 timmar varje dag inklusive lördag och söndag, vilket för allra de flesta av oss är en orimlig belastning. Vi avråder från att ta på sig så mycket samtidigt! Hälsan är också jätteviktigt att tänka på. Kanske t o m det viktigaste. Om man inte är frisk kan man varken sig jobba eller studera ju, så vem vinner på det - i längden? Inte du och inte samhället heller.

    Vänligen och lycka till!
    ANNA