sara
    Är det möjligt att träna sig upp till att få 1,6 på högskoleprovet? hur många rätt behövs då?

    hur smart måste man vara för att nå det resultatet? Jag är rädd att mina gymnasiebetyg inte kommer att räcka till och vill ha möjlighet att bli nästan vad jag vill och vill därför ha så bra jag bara kan på HP.

    MVH

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    hej SARA, titta in på länken http://www.studera.nu/hogskoleprovet.4.7433f8012f7262642c80001434.html. Där är info- samlat om Högskoleprovet. Det finns möjlighet att träna på gamla prov. Komvux kan ha kurser där man tränar på att göra högskoleprovet.
    1,6 på provet är ett ganska högt resultat. 1,0 är "medel" - dvs genomsnittet av resultat - bland alla personer som gör provet vid just det tillfället. 2.0 är högst man kan få på högskoleprovet.

    Råd för dig som vill få så högt resultat som möjligt är att göra provet flera gånger. oftast höjer man sina högskoleprovspoäng mellan första och fjärde försöket och sedan "ligger" på en konstant nivå - brukar uppnå "personlig rekord", så att säga.

    Den delen av provet som man absolut kan träna upp är matematisk-logiska delen.
    Läsförståelse på svenska och engelska blir bättre om man läser mer på svenska och på engelska.
    Svåra svenska ord är svårt att träna på - då det finns väldigt många, men ändå kan man bli bättre om man slår upp svåra ord i ordboken och lär sig dem.

    Angående resultat som krävs för att komma in på en viss utbildning så uppstår det retroaktivt, dvs när antagningen har genomförts, då ser man vad det blev. Det kan krävas både högre och lägre resultat vid nästa antagning till samma utbildning, eftersom det är olika personer som söker samt att även andra faktorer påverkar, som t.ex. antal platser på utbildningen - som t.ex. kan ökas och då "sjunker" poängen.

    De råd jag kan ge är att
    1. göra HP flera gånger
    2. träna innan - på egen hand eller hitta en kurs på komvux eller på ett studieförbund
    3. läsa mycket på svenska och engelska samt slå upp alla okända för dig /svåra, gammaldags/ ord i ordboken och lägga dem på minnet
    4. att läsa igenom alla råd som finns på länken /se ovan/ - angående förberedelserna för provet (ta med dig alls som behövs - inte glömma legitimation och ngt. att tugga på ... *L* ;-) ... under provet) - små detaljer kan bidra med mycket ibland...

    Du frågar hur smart man måste vara för uppnå 1,6 på HP och det är en fråga som inte kan besvaras med ett kort och enkelt svar. Det är väldigt mycket som spelar in... även lite tur ibland spelar in - att just de orden som du kan finns med i det provet som du fick (kan jämföras med körkortsprovet, teori-delen; då man inte kan precis alla svar på alla frågor - och vissa personer har tur och får "bra frågor" som de kan svar på...).

    Önskar dig allt väl!
    Bästa hälsningar
    Anna SYV
    • : tack :)
    • Milla : Vi på Fragasyv.se är glada om vårt svar blev till hjälp för dig! *L* ;-)