orana
    jag vill läsa till statsvetenskap men kommer inte in så jag hörde att man kan ta ut en filosofie kandidatexamen genom att ta kurser statsvetenskap A kurs, B kurs och C kurs med uppsats(eget arbete) och sedan välja vilka kurser man vill ha med i sin examen och då undra jag vad det är för kurser man kan välja. Någon exempel du kan ge?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Orana!
    Kandidatexamen får man ta ut när man har läst 3 år på högskola på heltid och av dem minst 1,5 år i sitt huvudämne.

    För att du ska få ett helt korrekt svar, ber jag dig att kontakta Studievägledare på den högskola/universitet där du vill studera. Varje högskola/universitet erbjuder många "lokala kurser" som inte finns på andra högskolor, därför är det bäst att vända sig till just den högskola/universitet där man i första hand vill läsa.

    Alla högskoleutbildningar finns att hitta på www.studera.nu och där på sidan hittar du även kontaktuppgifterna till samtliga läroverk som i Sverige erbjuder högskoleutbildningar.

    Vill också tipsa dig om yrkeshögskola, se utbud på www.yhguiden.se - vilket är ett mycket bra alternativ till högskola. Det är lättare att få jobb efter yrkeshögskola än efter högskola.
    Det finns restplatser till höstens yrkeshögskoleutbildningar, som du hittar på
    http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=&Municipality.county=&Education.text=&Education.rate=&Education.studyform=&Education.range=&Education.length=&Education.available_slots=0&Education.available_slots=1

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare