Erik
    Hej!
    Jag går i basår nu och tänker läsa vidare till ingenjör efteråt. I basår så läser vi biologi som jag tycker är svårt och vi har tenta snart. Jag undrar om jag skulle få F i biologi hur påverkar det studiemedel då?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Erik!
    Du bör få hälften av poängen godkända under den perioden som du fick studiemedel för och sammanlagt inte fler F än för 10 veckors heltidsstudier. 10 veckors heltidsstudier på högskola motsvarar 15 högskolepoäng. Om en kurs i biologi som du får F för är max 15 hp och du för övrigt får godkänt i minst hälften av alla de poäng som du fick Studiemedel för - kan du även i fortsättningen få studiemedel.
    I annat fall, kommer CSN att göra avslag på din framtida ansökan om Studiemedel fram tills dess att du har uppnått ett visst antal godkända poäng. Du kan i värsta fall tvingas läsa under en period utan Studiemedel. Så länge du inte avbryter dina studier, kan du ha många F och ändå ha rätt att behålla Studiemedel som du redan fick beviljad, du blir, alltså, inte återbetalningsstyldig - så länge du BEDRIVER DE STUDIER som du fick Studiemedel för.
    Det är grundreglerna men i vissa fall kan CSN göra undantag - om du t.ex har läkarintyg eller om det har hänt ngt speciellt men det får man "ta" med CSN direkt.

    Hälsningar
    Mikael SYV