Jonatan
    Hej, har problem i en kurs som tillhör de individuella valen och går i årskurs 3. Undrar vad som händer om jag skulle få F i denna kurs, kan jag söka in på högskola ändå (kommer med största sannolikhet inte få F i någon annan kurs)?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Jonatan,
    i fall du får F i en kurs inom Individuellt val - uppfyller du ändå kraven för Gymnasieexamen.

    Du skriver inte på vilket program du går, men du kan själv läsa, här är reglerna för att kunna få ut Gymnasieexamen:
    Utbildningen på ett yrkesprogram syftar till en yrkesexamen och utbildningen på ett högskoleförberedande program syftar till en högskoleförberedande examen. Båda dessa examina kallas gymnasieexamen.

    För att nå en yrkesexamen ska du ha minst 90 procent godkända betyg på en utbildning som omfattar 2500 gymnasiepoäng. Betygen i kurserna svenska 1/svenska som andraspråk 1, engelska 5 och matematik 1 måste vara godkända. Av de programgemensamma ämnena
    måste minst 400 poäng vara godkända. Gymnasiearbetet ska också vara godkänt för att du ska få ut en yrkesexamen. En elev som har en yrkesexamen och har läst kurser i svenska 2 och 3 eller svenska som andraspråk 2 och 3 samt engelska 6, med godkända betyg, har grundläggande behörighet till högskoleutbildning på grundnivå.

    För att nå en högskoleförberedande examen ska du ha minst 90 procent godkända betyg på en utbildning som omfattar 2500 gymnasiepoäng. Betygen i kurserna svenska/svenska som andraspråk 1, 2, 3, engelska 5, 6 och matematik 1 samt gymnasiearbetet ska vara godkända. En högskoleförberedande examen ger grundläggande behörighet till högskoleutbildning på grundnivå.
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    En kurs som inte är svenska, engelska eller matte orsakar inte en situation när eleven inte har rätt till Gymnasieexamen. Jämförelsetal /konkurrensvärde av gymnasiebetyg/ sänks ganska mycket på grund av F-betyg, då F ger "noll" poäng och E ger 10 poäng. Skillnaden mellan F och E betyg är lika stor som mellan E och A /dvs att få E betyg i stället för F ger lika mycket som att höja betyg E till A/. Du vinner mycket på att få E-betyg i stället för F men du kommer fortfarande kunna söka till högskoleutbildningar.

    Tips om andra eftergymnasiala utbildningar - på en Yrkeshögskola: se utbud på www.yhguiden.se.

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV