Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Adam,
    plats på komvux (på gymnasieivå) kan inte garanteras, oavsett vilka betyg man har från gymnasiet. Allt beror på komvux-budget. I första hand tar komvux in de "med störst behov". Om en sökande har i princip färdig gymnasie-kompetens och det saknas endast en 100poängs-kurs som läses på heltid på fem veckor, då kommer komvux föreslå att du gör komvux-arbete och tar ut examen från komvux som blir en Komplettering (så du söker - om du väljer söka till svenska högskoleutbildningar - endast i BII, kompletteringsgruppen).
    Som SYV kan jag inte rekommendera att med flit få F i någon kurs.
    Däremot kan jag rekommendera att du söker om till ett yrkesprogram - om du vet att du vill läsa till ett yrke som kräver gymnasial yrkesutbildning.

    Tänk också på att utbud i yrkesvux brukar vara mycket begränsad. I vissa kommuner erbjuds endast läsa till Undersköterska. I många andra är utbudet sådan: läsa mot Undersköterska, Elektriker eller Fastighetsskötare, kanske också till något yrke inom Bygg, t.ex Plattsättare eller Murare. Det finns givetvis (i alla fall nu) exempel på att komvux i några kommuner kan erbjuda läsa mot Guldsmed, t.ex. Men det är hur som helst ytterst begränsad antal yrken som man kan läsa till och hård konkurrens om utbildningsplatser. Om utbildning till Bussförare erbjuds på komvux, då ska man först på egen hand ta körkort B, för personbil, vilket är ganska dyrt.