Elev
    Hej! Jag behövde hoppa av gymnasiet men vill i framtiden gå på universitetet. Kan jag läsa mig till en högskolebehörighet via komvux endast? Har endast slutbetyg i Matematik 1b, två estetiska kurser och sedan psykologi, psykiatri och hälsopedagogik som jag läst till mig på komvux. Vad är alla kurser jag behöver gå, och hur blir det med gymnasiearbetet? Hur lång tid skulle det ta?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Rebecka,
    jo, du kan läsa mot Examensbevis från komvux. I stället för gymnasiearbete kommer du göra komvuxarbete som är en likastor kurs, á 100 gymnasiala poäng. Komvux-arbete gör du mot slutet av dina studier, när du är nära att uppfylla kraven för examensbeviset.
    Vilken utbildning på universitetet vill du komma in på efter det att du får ut examensbeviset från komvux? Det frågar jag för att få fram vilken särskild behörighet som du kommer behöva. Det är nämligen så att olika universitetsutbildningar kräver olika kurser för särskild behörighet. Exempelvis - om man vill bli sjuksköterska, då måste man söka till ssk-programmet som kräver godkända betyg i samhällskunskap 1b, naturkunskap 2 och matematik 2a, eller 2b eller 2c. Men om man vill bli t.ex fastighetsmäklare, då behöver man ha godkända betyg i samhällskunskap 1b och matematik 3b eller 3c. Det går att ha kurser som krävs för särskild behörighet utanför examensbeviset, men om du tar de inom examensbeviset, då sparar du tid - för att du uppnår då grundläggande men även särskild behörighet (samtidigt).
    Om du ännu inte vet vilken högskoleutbildning du senare vill komma in på, då kan du ändå börja läsa mot examensbevis på komvux. Gör planering mot examensbevis tillsammans med syv på komvux. Du kan t.ex börja med att läsa följande kurser, som du i vilket fall kommer behöva få godkända betyg i, oavsett vilken utbildning på universitetet du senare vill komma in på:
    Engelska 5 och 6
    Svenska (eller svenska som andraspråk) 1, 2 och 3
    Historia 1a1
    Samhällskunskap 1a1.
    Du frågar hur lång tid det kommer att ta att uppnå kraven för examensbevis från komvux. Du behöver ha betyg i 2400 gymnasiala poäng. Matematik 1b är 100p. Hälsopedagogik är också 100p. Vilka kurser i psykologi och psykiatri har du betygen i? på hur många poäng är de kurserna?
    Om man läser på heltid, tar det tre läsår att läsa kurser på 2400 gymnasiala poäng. Om man läser på halvtid - tar det 6 läsår.