Julia

    Hej! Förra året började jag läsa ett program på universitetet som inte passade, och det slutade med att jag hoppade av innan terminens slut. Dock så missade jag att ta några högskolepoäng, så därför har jag i dagsläget 0 hp, vilket medför att jag inte kommer få CSN direkt när jag vill plugga igen, utan jag behöver minst 18,5 hp om jag minns rätt. Jag undrar om dessa högskolepoäng går att läsa ihop på en eventuell vuxenutbildning, t.ex komvux, så att jag kan få CSN direkt när jag väljer att plugga på uni igen? (Jag vill utöka min behörighet för att söka till en teknisk utbildning vid senare tillfälle.) Jag läste någonstans att om man läser en viss poäng på komvux, kan man tillgodoräkna dom som en viss högskolepoäng. Är detta korrekt eller har jag missförstått? Hur går jag i sådana fall tillväga? Tack!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,

    det här läser vi på den här platsen - CSN´s hemsida:

    Du kan byta utbildningsform

    Du behöver inte klara resultatkravet inom samma utbildnings­form som du läst tidigare. Du kan exempelvis byta från studier på högskola till komvux för att läsa in de poäng som du saknar.

    Om du byter utbildningsform kontrollerar vi först hur mycket du ligger efter med från den tidigare utbildningen. Därefter räknar vi ut hur många heltidsveckor eller poäng detta motsvarar på den nya utbildningen. Det gör vi eftersom olika utbildnings­former har olika krav på resultat. En del utbildningar har poäng­beräkning per vecka, medan andra har som krav att du ska studera i den takt som står i din utbildnings­plan. Exempelvis motsvarar en veckas heltids­studier 1,5 poäng på högskola och 20 poäng på komvux.

    Om du behöver "läsa in" 18.5 hp för att redovisa för CSN, vilket är lite mer än en halvtermins studier på heltid - då behöver du uppvisa godkänt resultat i minst 250 gymnasiepoäng/"komvuxpoäng", men det är säkrare om du siktar på att läsa in 300 poäng på komvux. CSN brukar räkna i "hela veckor", därför kan de  bedöma att du behöver redovisa godkända poäng för 13 studieveckor på heltid och det är då 260 p. på komvux - men det finns inga komvux-kurser som är på t.ex tio eller 60 poäng, därför blir det då 250 p. eller 300p. Bättre att sikta på att läsa 300 poäng på komvux med godkända resultat, det är tre stycken "normalstora" kurser (á 100p. styck).