Samuel

    Jag går just nu webbutvecklare inom dator och kommunikationsteknik. Nu undrar jag om jag kan få jobb som IT tekniker även om jag inte har valt IT linjen. Skillnaden mellan webbutvecklare o it tekniker är bara 1 kurs

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Samuel,

    det finns inte några generella bestämmelser om vad för kompetens en IT-tekniker>> ska ha. Det är upp till varje arbetsgivare att välja den sökande till jobbet som arbetsgivaren anser mest lämplig. Det kan också hända att man kan få anställning med mindre utbildning och kortare arbetslivserfarenhet pga man kan börja jobba direkt, om de andra (mer meriterande sökande) har långa uppsägningstider på sina jobb och ej kan börja snabbt.

    Ju mer utbildning och arbetslivserfarenhet du skaffar dig, desto större chans att få jobb. Även Körkort kan spela roll. Ibland krävs det, ofta önskas det att man som IT-tekniker har körkort (detta ofta pga verksamhet kan vara förlagt i olika lokaler och det krävs att snabbt kunna förflytta sig mellan dem).

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte