Amar

    Hej, Jag är går i tredje året i teknikprogrammet och jag försöker höja min meritvärde så mycket som möjligt. I början av året valde jag att lästa matte 4 som är inte ett obligatorisk kurs för min program. Men nu när jag har sökt till universitetet så ser jag att jag kräver inte matte 4 för mina önskade program. Min fråga är få jag droppa ut från kursen så sent i terminen eller behöver jag fortsätta läsa kursen och riskera att sänka min merit. Jag har 2800 kurs poäng så det är ingen problem med dem. Tack så mycket

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amar,

    när det är ca 2 veckor kvar av kursen som du läste under ganska lång tid (kanske i 2 terminer eller i alla fall i en termin) så har läraren redan underlag för att sätta betyg, är jag rätt säker på, och du kommer därför att få betyg i kursen (kanske F men det är också ett betyg) även om du skulle hoppa av nu. För godkänt betyg i matematik 4 om den kursen ej krävs, får du + 0.5 meritpoäng, så mitt råd är att du gör ditt bästa i alla kurser inklusive även matematik 4.
    Men samråd annars med SYV på din skola - fråga hur ditt examensbevis kommer att se ut. Om du kommer få betyg i 2800p.kurser, måste 300p. vara i ditt examensbevis markerade med "U" (utökat program), fråga SYV på din skola - vilka betyg som i examensbeviset kommer bli "u-kurser".