Alexandra
    Hej! Jag går samhäll-beteendevetenskaps programmet åk 2 och ska nu välja mina programfördjupningar till 2an och undrar hur man får så mycket meritpoäng som möjligt.

    Jag går nu spanska steg 4, det vill säga att när jag är klar med denna kurs har jag fått 1,5 meritpoäng.
    Jag har tänkt att välja Matte 3b och då får man ju mer meritpoäng. Och om jag väljer till Engelska 7 också, får jag meritpoäng för det med? Vår syv sa något om att man kan välja den ena som individuellt val och den andra som godkänd programfördjupning och på så vis få mer meritpoäng än om jag väljer båda som programfördjupning. Stämmer detta?

    Vilken/vilka kurser ska man välja till för att få så mycket som möjligt och hur ska man välja dessa? Man får ju välja antingen 2 st programfördjupningar + 1 st individuell val eller 3 st programfördjupningar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan,
    reglerna kring Meritpoäng finns på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    max antal är 2,5 och man kan inte få fler än så.
    För Engelska 7 (godkänt betyg krävs, givetvis, inte F, alltså) får du 1.0
    för Moderna språk 3 och 4 får du 1,5.
    Då har du uppnått max och du får inget för Matematik.
    Du får givetvis läsa mer matte, men du får inte fler meritpoäng.

    Du kan uppnå max i Merit på andra sätt också, t.ex. om du söker högskoleutbildning där matematik inte utgör särskild behörighet, då får du 0,5 i merit för Matte 2,
    du får fortfarande 1,5 - för Moderna språk
    och då fattas det bara 0.5 i merit och det får du för Matte 3. Då behöver du inte läsa Engelska 7, inte för Meritpoäng i alla fall. Sedan är det ju bra att kunna mer engelska, givetvis.

    Om du läser kurserna som programfördjupande eller inom individuellt val - spelar ingen roll.
    Det där som SYV på din skola säger om att läsa kurser som programfördjupande eller inom individuellt val handlar om programstruktur, inte om Meritpoäng. Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf
    du ser på länken ovan vilka kurser som FÅR läsas som just PROGRAMFÖRDJUPANDE just på SA.
    Inom individuellt val får vilka som helst kurser läsas, bara skolan kan ordna dem för dig.
    Därför försöker man alltid "stoppa in" så många som möjligt av de kurser som eleven vill läsa - just inom Programfördjupningen. Detta gör man för att ha ledigt utrymme i Individuellt val, som alltid är på 200 poäng bara - för att göra det så bra som möjligt för eleven.
    Återkom om du har fler frågor.
    Vänliga hälsningar & stort Lycka till med dina studier!
    ANNA SYV