Enke
    hej jag går på el med inriktning dator och kommunikationsteknik kommer jag ändå få mitt yrkesexamen även om jag har f i idrott?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Enke,
    om du är godkänd i alla andra kurser och "bara" har F i idrott, kommer du att få ut Gymnasieexamen /yrkesexamen/.
    Bra, givetvis, om du skulle kunna tenta av kursen och få E. Betyg F sänker konkurrensvärde i dina gymnasiebetyg och om du senare söker en eftergymnasial utbildning, kan det spela roll. F i idrott påverkar inte behörighet till en eftergymnasial utbildning men du ha lägre konkurrenskraft i dina betyg.
    Om du tar ut Gymnasieexamen och efter det tentar av eller läser upp den kursen, kommer du att få Studieintyg där enbart betyg i den kursen finns som du kan lägga till Gymnasieexamen /dokument/. F försvinner inte från dokumentet Gymnasieexamen. F i Gymnasieexamen kommer alltid finnas där. Man kan inte i efterhand göra ändringar i Gymnasieexamen.

    Sammanfattning: F i idrott utgör inte hinder inför uttag av Gymnasieexamen.

    Önskar dig lycka till! Återkom om du har andra frågor.
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare