Stephanie

    Vill läsa Engelska 7, Svenska 3 och den Matten som kommer efter Matte B (vet inte vilken det är i det nya systemet.) (Läste matte b på samhällsprogrammet.) Vart kan jag läsa dessa när jag har fullständigt gymnasie betyg? Jag har problem med min hälsa och ibland är jag sängligandes i flera dagar och kan då inte göra någonting så jag undrar hur jag kan klara en kurs utan att min sjuk frånvaro sabbar allt. Finns det möjligheter att läsa på längre tid eller att få en extra termin att slutföra uppgifter el liknande? Ibland får jag dåliga betyg oavsett hur bra jag är på grund av min sjuk frånvaro. Vilket känns väldigt ledsamt.

    • lisa837659 : Hej, är ingen SYV men om du har det svårt med att vara närvarande och har dessutom fullständiga betyg, jag kan rekommendera: 1) prövning (https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/provning-av-elevers-kunskaper): du kan plugga själv i din egen takt och sen ta ett test som ger dig betyg. De flesta kommunerna har prövningar en gång/termin. Det kostar runt 500kr och du ansvarar själv för plugget och det kräver ganska mycket disciplin, men du kan börja plugga tidigt och sen anmäla dig när du känner dig redo 2) läsa på distans eller FLEX: kanske det löser inte ditt problem eftersom man måste ändå lämna in uppgifter veckovis, men om du läser på distans bestämmer du själv när du vill plugga (man kan plugga tidigt på morgon t.ex. eller plugga 0 timmar en dag och 10 timmar en annan). Distanskurser finns både på komvux och på Folkhögskola. Hoppas att det löser sig!
    • Anna : Tack Lisa! tips om att läsa komvux eller folkhögskole-kurser på distans är jättebra! ... ang.prövnngar: mycket svårt att hitta var man kan göra (eller ens anmäla sig) till en prövning! Och till prövningar förbereder man sig på "fritiden" alltså inte har rätt till studiestöd (få pengar för att man studerar). Att klara av få godkända betyg i kurser som man ej läst med lärarstöd, utan endast bedrivit självstudier i, är svårt. Det är lättare att klara studierna om man Läser kurser, alltså har undervisning, t.ex på distans - eller i alla fall ngn att fråga under kursens gång. Så, jag rekommenderar i första hand LÄSA (på distans eller flex)!.
    • lisa837659 : Jag har kanske mycket tur att bo i större kommuner, tyckte det var jättelätt att anmäla sig. I Uppsala finns det en lättillgänglig prövningsenhet som ordnar samtliga prov, och i Stockholm finns alla skolor som erbjuder prövningar samlade på en sida, samt ett nummer att ringa/komvux stöd om man behöver hjälp. Men du har 100% rätt att det är svårt att läsa helt själv utan studiestöd!!
    • Julia : Nu, med Covid.19 är många prövningar inställda och med att Högskoleprovet blev också inställt, så är det jättemånga som "jagar" var man skulle kunna göra prövningar! Vår erfarenhet är att det är, överlag, Tyvärr rätt svårt (ibland också omöjligt - lite beroende på vilkan kurs det är man vill göra prövning i) att hitta var man kan anmäla sig till en prövning. Men vi önskar alla Lycka till!
    • : Tack för tipsen. En prövning lät bra. Finns det i alla ämnen? Hur vet man vad som behövs pluggas och vilka böcker som behövs för att klara ett ämne i en prövning?
    • Milla :

      Skolverket säger att prövningar bör erbjudas i de kurser där det finns pågående undervisning. Det kan finnas info på sidan där man anmäler sig om vilka "böcker" som man ska ha läst. annars är det vanligast att man redan har läst kursen och fick F eller vill höja från E upp till högre betyg. Majoritet av de som gör prövningar har läst kursen i vilken de prövar.
      Om du inte läst kursen i vilken du behöver få betyg, varför inte ansöka om att få läsa den på komvux? Fördelar: du slipper betala prövningsavgift på 500kr. Du får undervisning och det är lättare att få bättre kunskaper & högre betyg om man läser en kurs (jämfört med prövning) och du kanske också kommer ha rätt till studiemedel under tiden du läser på komvux.

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Matten som kommer efter Matematik B är Matematik 3.
    Matematik B är en "gammal" kurs som motsvarar Matematik 2. På nivå 3 finns det nu kurserna: Matematik 3b och 3c. kursen Matte 3b är med inritad på Ekonomi och 3c - på Naturvetenskap.

    Komvux i de flesta kommuner erbjuder möjlighet att läsa på distans. Ta kontakt med komvux i din kommun.
    Vänigen
    ANNA