Ellinor
    Jag funderar på att gå beteendevetarprogrammet. Det har många av de delarna jag vill läsa och efter kan man ju jobba med så olika saker. Men det skrämmer mig att det överallt står att det är hög konkurrens om jobben. Åtminstone för nyutexaminerade. Det får mig att känna att jag inte vågar söka den linjen utan istället söka något med mycket större möjligheter till jobb såsom arbetsterapeut eller något sånt. Men jag vet inte om jag vill läsa till det för det är så mycket medicin. Hur ska man tänka kring att söka ett program där man kanske inte ens får jobb efter.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ella!
    Du ställer en mycket viktigt fråga som många unga ställs inför: ska man följa sina intressen eller titta på arbetsmarknaden och välja utifrån var jobben, enligt prognoser, ska finnas? Och det är ett svårt val. Så länge det inte finns jobbgaranti på den svenska arbetsmarknaden kan man egentligen med vilken utbildning som helst - tyvärr - finna sig i arbetslöshet.
    Det är roligt och bra att läsa det man "brinner för" men inte roligt om man efter utbildningen inte har någon inkomst.

    Du måste fatta det beslutet själv. De tips och råd jag kan ge är att tänk på att i fall man är jätteduktig och engagerad i "sitt ämne" kan man sikta på att bli högskolelärare och forskare och utbilda i så fall blivande beteendevetare (det är en lång väg och finns inga garantier på att lyckas nå målet). Du kan också fundera på att satsa på att bli gymnasielärare i "beteendevetenskapliga ämnen" som psykologi och sociologi (helst då i kombination med något "stort" gymnasieämne som t.ex samhällskunskap eller svenska, engelska eller matematik). Kika gärna på framtid.se/yrke/sociologilarare och  framtid.se/yrke/psykologilarare

    Studie- och yrkesvägledare
    • Ellinor : Okej jag förstår. Har funderat på gymnasielärare men vet inte om jag skulle klara av det med tanke på den stress och extremt höga arbetsbelastning de har i dagsläget. Är rädd för att studera 5-5,5 år och sen bränna ut mig direkt. Känner otroligt vilsen även efter att ha samtalat med en studievägledare. Inget yrke känns bra :(
    • Anna : Du är fortfarande mycket ung. Om du kan jobba ett år eller 2 (med vad som helst, egentligen - mest bara för att skaffa dig mer livs- och arbetslivserfarenhet) och under tiden bedriva självstudier eller läsa någon beteendevetenskaplig kurs kanske på deltid på distans... så kommer det förhoppningsvis att "klarna" vad du vill satsa på i framtiden. Det är givetvis Du som bestämmer. Vi kan bara ge råd. Om du följer våra råd eller inte är upp till dig. Det finns tyvärr exempel på att folk läser 3 eller 5 år på högskolenivå och kommer sedan på att det är någonting helt annat de vill syssla med. Men då har de inte så mycket studiemedel kvar att ta av... Ibland har folk förbrukat alla sina studiemedelsveckorna och vill sedan läsa en ny lång utbildning på t.ex 5 år men då har de inte råd att göra det. Det är ett riktigt stort problem i så fall.