Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    Det är olika i olika kommuner, angående vad det gäller Individuellt alternativ>>

    I vissa kommuner är det kurator eller rektor som mer eller mindre "placerar" elever till Individuellt alternativ, och den utbildningen är inte sökbar via gymnasieantagningen.

    Jag skulle därför höra med gymnasieantagningen>> om det blir sökbart eller med utbildningsförvaltningen i den "aktuella kommunen".

    Om man inte har uppgifter till rätt antagningskansli, kan man få dem snabbt och lätt på www.antagningskanslier.se - välj län/kommun eller sök på skola som eleven vill söka till.

    Anledning till varför IA, inom IM>> ofta inte är en sökbar utbildning är att det krävs "speciella skäl" till att kunna gå den utbildningen. Det kan vara hälsobegränsningar av olika slag, till exempel, eller en svår social situation. Det räcker oftast inte att man "bara" är obehörig till gymnasiets nationella program. Å andra sidan, finns det exempel när behöriga elever går på IA>>- t.ex om de inte klarar av undervisning i en stor klass och behöver läsa i en liten grupp eller individuellt. Och det får inte eleven själv (eller elevens föräldrar) bestämma, att hen är i behov av en så pass anpassad utbildning, som IA erbjuder.

    Platserna på IA är mycket dyrare än vanliga gymnasieplatser. Detta bl a för att eleverna på IA får mycket mer tillgång till lärare inklusive speciallärare (små grupper och t o m individuell undervisning i vissa fall), skolsköterska, skolpsykolog, kurator, Studie- och yrkesvägledare och rektor. Personal på IA har färre elever på varje tjänst plus ofta har någon form av special påbyggnadsutbildning.

    Det är många "vanliga" elever och deras föräldrar som skulle önskat plats på IA, där man får mycker mer uppmärksamhet till varje elev, men det kräver stora resurser, som ofta inte finns. Därför blir det upp till kuratorer i samråd med rektorerna att välja de elever som i störs behov av platserna på Individuellt alternativ>>

    Men det kan inte uteslutas att hos vissa antagningskanslier kan man lägga in IA i sin gymnasieansökan. Dock blir man troligtvis "utsorterad" som Obehörig till IA, i fall man har behörighet till ett yrkesprogram (för att man i formell mening saknar behörighet till IM, om man är behörig till nationella program, förutom då till Preparand>>, där man behöver sakna behörighet till "sitt" program, som kan vara ett högskoleförberedande program).

    Jag hoppas mitt svar blit till hjälp!
    Hör av dig om ngt. fortfarande är oklart eller om nya frågor dyker upp.

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte