Oscar
    Hej, vi ska ha en konsärt snart och vi undrar om läraren verkligen får betygsätta hur vi presterar på denna konsert eftersom att den sker utanför skolan. Om vi inte kommar så hotar hon att ge oss F men är det verkligen något hon kan göra?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är en fråga som du måste ställa till rektor på din skola.

    • : Så det finns ingen regel som säger att en lärare inte får ge betyg på aktivitet utanför skolan?
    • Mikael : Jag har aldrig förut fått en sådan fråga. Betygsättning är lärarens kompetens och rektor är ytterst ansvarig -så fråga rektorn i så fall.
    • Mikael : Är det så att du ej kan delta i konserten, eller menar du som Principsak? Oavsett, kan inte vi svara på den frågan. Vi rekommenderar att göra som läraren säger " inom rimliga gränser" givetvis. Att delta i en konsert känns som inom rimliga gränser; det är inte ngt olagligt eller direkt olämpligt som läraren ber er att göra. Därför tycker jag du bör, om du kan, delta. Sedan om du t.ex blir sjuk eller om det är ngt annat hinder -ex om dina föräldrar ex skulle fira sin bröllopsdag 20 års dag., exempelvis som skulle firad just samtidigt, då har jag svårt att tro att du ej går ledigt. Men om du kan delta, är mitt råd att du gör som läraren säger.