Linus
    Hej! Jag har fått B på alla uppgifter och prov på kemi men ändå gav min lärare mig ett C. En person i min klass fick inte alls lika bra resultat på uppgifterna och proven som mig men ändå fick han B och jag C. Får en lärare bedöma på det här viset?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Linus!

    Läraren bör givetvis ge elever de betyg som elever förtjänar.

    Det låter väldigt märkligt om du fick B på alla uppgifter och C i slutet av kursen och en annan elev - tvärtom: fick lägre betyg på alla delprov men fick högre betyg på hela kursen.

    Ibland (dock väldigt sällan) har det skett misstag i betygssättningen (t.ex. två elever blev förväxlade med varandra, de hade samma förnanm och liknande efternamn och läraren råkade ge dem "varandras betyg"). Det upptäcktes och ändrades i efterhand genom rektors beslut. Sådan händer, dock väldigt-väldigt sällan. Men alla kan göra fel. Det är den så kallade "mänskliga faktorn" (att människor kan göra misstag).

    Det är rektor som är ytterst ansvarig men det kan vara en mycket bra idé att fråga läraren först. Beroende på vilket svar som läraren ger, kan man sedan eventuellt gå vidare - och kontakta rektorn.

    Vad säger dina föräldrar?

    Det du skriver om gäller väl höstterminens betyg i åk9, eller hur?

    Det betyget som verkligen gäller är vårterminens betyg. Givetvis, måste rätt vara rätt, men det är ändå mycket viktigare att få så högt betyg som möjligt på vårterminen. Om du räknar med B i Kemi och får det på våren, då uppnår du ditt mål. Skulle du satsa på A i Kemi på våren, då är frågan om du kan få A på vårterminen om du hade C på hösten? Teoretiskt sett, ja. I praktiken händer det dock väldigt sällan att man får mycket högre betyg nästkommande termin (man höjer sig "ett snäpp" oftast, inte två...).

    Som sagt, vi på Fråga SYV tycker att rätt ska vara rätt, men vi vet inte vad som hände i detta fallet.

    Du är ej myndig än och dina föräldrar har all rätt och skyldighet också att vara involverade. De kan kontakta läraren och be om förklaring eller kontakta rektorn direkt. Jag skulle råda börja med läraren. Om du vill, kan du först prata med din klasslärare/mentor och be om råd. Din klasslärare/mentor kan själv prata med läraren i kemi och återkomma till dig med förklaringen om vad som hände.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp och jag håller tummarna för dig!

    ANNA