Carl
    Mitt barn fick betyg F i en kurs vilket vi inte upptäckte förrän efter sommarlovet eftersom betygen inte meddelades på skolavslutningen utan publicerades på nätet några veckor in på sommarlovet. Det kan väl ändå inte vara tillåtet att hemlighålla ett underkänt slutbetyg utan förvarning? Skollagen och övriga skolförordningar reglerar väl hur ett betyg skall kommuniceras och motiveras? Om det föreligger en risk att en elev inte får godkänt betyg tror jag att skolan snabbt måste ordna extra anpassningar eller utreda behov av särskilt stöd. Vad är er uppfattning? Skolan måste kunna ändra betyget när det är uppenbart fel på grund av nya omständigheter eller av någon annan anledning, enligt Skolverkets allmänna råd.
    • Milla :

      Är det betyg från grundskolan eller från gymnasiet som din fråga gäller? Var eleven myndig när läraren satt betyget?

    • : Betyget är i gymnasiet och eleven är omyndig.
    • Mikael : I så fall har vårdnadshavare rätt att veta hur det går för eleven men på gymnasiet måste eleven också själv ta större ansvar för studierna än på grundskolan. Betyget ska spegla kunskaper och kan tyvärr inte höjas om eleven inte har kunskap som motsvarar högre betyg men eleven har rätt att göra Prövning innan hen slutar år3, vid F-betyget.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag råder kontakta skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-527 332 00.
    Allmänt, så tror jag att det är ganska stor skillnad om din fråga gäller grund- eller gymnasieskola och om eleven är myndig (eller var myndig vid tidpunkten när betyget sattes).
    Det är under alla omständigheterna mycket olyckligt att ni upptäckte detta så sent. Frågan är om eleven själv visste vilket betyg han skulle få (har läraren "förvarnat" honom)?
    Egentligen kommer det inte spela någon roll vad jag personligen eller en annan SYV tycker och tänker kring den situationen som du beskriver - utan ni måste ta det genom "de rätta kanalerna".
    Mitt förslag är att du/ni kontaktar skolverkets upplysningstjänst, pratar med skolans rektor (för att på skolan är det rektorn som är ytterst ansvarig), och om detta ej ger de svaren som ni kan acceptera, kan ni sedan anmäla skolan till Skolinspektionen. Se gärna information på skolinspektionen.se

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej, varken elev eller föräldrar hade erhållit någon förvarning om underkänt. Så kallad blixt från klar himmel. Nu ”tvingar” skolan eleven att göra en Prövning på hela kursen för att få ett godkänt betyg. Har inte elever någon rättssäkerhet i lagrummet?
    • Mikael : Skola kan inte tvinga eleven att göra prövningar utan det är ett erbjudande som eleven kan tacka Nej till. Det är ett förmån att få lov att göra prövning och om eleven har kunskaper motsvarande godkänt betyg så får han chans att påvisa det! Det är ju jättebra i så fall!