Hanna
    Hej! Om man är utbildad naturkunskap- och biologi - lärare kan man då även få undervisa i kemi,biologi och fysik för högstadieelever?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea!

    Menar du så här: "Om man är utbildad GYMNASIELÄRARE i naturkunskap - och biologi, kan man då även få undervisa i kemi, biologi och fysik på grundskolan?" eller undrar du något annat?

    Var god förtydliga din fråga.

    Jag skickar här några länkar där bra aktuell information om lärarutbildningar finns:
    http://www.fragasyv.se/info/vagen-till-lararexamen
    http://studera.nu/valja-utbildning/lararutbildningar/vilka-lararutbildningar-finns/
    http://www.lararutbildningar.se

    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Ja förlåt ifall jag var otydlig. Jag menade naturkunskapslärare för gymnasiet.
    • Milla : Tack Linnéa för din kommentar med förtydligande. Läs på länkarna som jag skickade i mitt svar till dig. Regeln är den att det är olika utbildningar: lärare på grundskolan och gymnasielärare. Det förekommer dock att lärare undervisar på "fel nivå" pga lärarbrist eller andra omständigheter. Det är lättare att som gymnasielärare få jobb på grundskolan än tvärtom (detta pga gymnasielärare har läst "sitt ämne" under längre tid, oftast en termin längre än behörig grundskolelärare i samma ämne). Under samma utbildningstid (4,5 till 5 år) hinner man bli behörig i 3 ämnen för att undervisa på grundskolan eller 2 ämnen för att undervisa på gymnasiet - som regel i alla fall. Egentligen är tanken att man från början bestämmer sig om man vill bli behörig grundskole- eller gymnasielärare. Ett annat alternativ är att börja läsa högskolepoäng i "sina ämnen", t.ex. i kemi, fysik, matte - och efter det söker man KPU, kompletterande pedagogisk utbildning. Beroende på hur många högskolepoäng man läste färdigt i varje ämne (fler behövs för att undervisa på gymnasiet), blir man efter KPU behörig lärare. Det är givetvis bra att bli behörig gymnasielärare i tre (eller ännu fler ämnen) men det kommer att ta upp till 7 års studier på högskolan (OBS! studiemedel får man som längst i 6 år, vilket innebär att man inte får ngt. betalt från CSN när man läser sitt sjunde högskoleår). Hör av dig igen om du har fler frågor! ;) Milla SYV