Jakob
    Jag kommer ifrån Polen och jag är arton år gammal. Jag flyttar till Sverige om några veckor. I mitt hemland hoppade jag av gymnasiet (på grund av flyttningen). Är jag behörig till att fortsätta gymnasieutbildningen i Sverige? Vilka regler gäller utlänningar?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, när du kommer till Sverige så får du kontakta kommunen där du ska bo få vägledning i var du kan börja läsa svenska på ett så kallat Språkintroduktioinsprogram på gymnasiet. Där får du hjälp att läsa även andra ämnen som du behöver för att sedan söka en svensk gymnasieutbildning - antingen inom gymnasiet eller inom Vuxenutbildningen om du hinner bli för gamma för Ungdomsgymnasiet innan du är klar. Du kan bara börja på gymnasiet fram till hösten du fyller nitton år. /Lena, Syv