Ellen
    Hej! Jag ska börja på Estet-media men jag har ingen aning om jag får moderna språk eller om jag blir tvungen att ta det som tillval.
    Det är nämligen så att jag vill gå italienska och skolan jag ska börja på har franska, spanska, tyska, kinesiska, italienska m.m som de som har moderna språk kan välja men om jag inte har moderna språk så borde jag väl ändå kunna välja italienska eller är det begränsat ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej, Ellen
    du kan se programplan för Estetiska programmet här http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/ES.pdf

    Italienska ingår inte i det ordinarie kursutbudet & ingår inte heller i de Garanterat valbara kurser.
    200 poäng Individuellt val /som även kan utökas till 300 p. i samråd med din skola/ - här kan du önska lägga till kurser (i första hand om du behöver de kurserna för behörighet till vidare studier). Du ansöker hos SYV på skolan om vilka kurser du vill lägga till. Skolorna brukar göra sitt bästa för att kunna hjälpa alla elever att få in de kurserna i schemat.
    Det är jättebra att Italienska finns på den skolan, där du skall läsa. Problemet kan, dock, uppstå om lektioner i Italienska på rätt nivå för dig blir schemalagda samtidigt som du har ett annat ämne /det kallas för "schema-krock"/.
    De alternativ, som du har om schemat-krock uppstår är att:
    1. fråga om du kan läsa Italienska på en annan skola /om din skola har eller kan göra en överenskommelse om det/;
    2. prata med båda lärarna (i Italienska & det andra ämnet, som finns i schemat samtidigt), fråga om det skulle gå om du "alternerar" - går på varannan lektion & läser in resten på egen hand.
    3. vänta med Italienska till nästa läsår & hoppas på att det löser sig med schemat då.
    4. undersök möjlighet att läsa Italienska utanför skolan /på en kvällskurs eller på egen hand - via distanskurs på internet/ och tenta av sedan.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig i dina framtida studier!
    Önskar dig en fin fortsättning på sommarlovet!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare