Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Annelie!

    Det är viktigt att veta om kursen är betygsatt och innehåller "gymnasiala poäng". Orienteringskurserna kan vara av "olika karaktär". Hur många gymnasiepoäng är den kursen på? Vad är kurskoden?

    Sedan är det också viktigt att en annan kurs med liknande innehåll inte redan är inskriven i planeringen av ett Slutbetyg. Kurser med samma eller liknande innehåll inte får vara med i ett och samma Slutbetyg.

    Återkom gärna och så skall vi försöka hitta rätt svar på din fråga!
    Bästa hälsningar
    Anna
    Studie- och yrkesvägledare
    En kurs "Estetisk verksamhet" får ej ingå i ett Slutbetyg. Då inget är specifikt sagt i reglerna ang. #Estetisk orienteringskurs, borde man kunna ta med den i ett Slutbetyg, tycker jag.

    Om man vill vara helt på det säkra sidan, kanske är det bra att samråda med Antagning.se - som just kommer att ta emot Slutbetyget (i fall personen kommer att söka till högskola/universitet) så att det inte blir problem med det. Men så vitt jag förstår, är det Rektors bedömning som gäller (rektor på Komvux i detta fallet) i fall inget är specifikt sagt att just den kursen inte får ingå. Även om kursen är äldre än 8 år, i fall man kan påvisa att "kunskaperna hölls vid liv" genom arbete eller vidare studier i samma ämne, kan man hävda att det är OK att ta med den kursen. Men då måste "undantagsdokument" skrivas om det av några vägledare på Komvux och med rektors godkännande. Detta bör sparas och uppvisas vid behov.

    Det är i alla fall så som vi tolkar reglerna. Jag skall samråda med ett par kollegor och återkommer i fall vi kommer fram till ngt. annat.

    Bästa hälsningar
    Milla
    • Annelie : Kursen är på 100 poäng EOS1202 och jag undrar om den inte ingick i karaktärsämnena på estetiska programmet tidigare
    • Milla : Jag glömde att fråga datum då det betyget var "satt"? För att kurser som är äldre än 8 år får inte heller ingå i ett Slutbetyg.
    • Annelie : 20110524
    • Milla : Bra! Då är det "ingen fara på taket", betyget är inte ens 4 år gammal. Jag skulle tagit med den kursen i ett Slutbetyg, om det behövs... om inte poängen räcker för övrigt. Vi rekommenderar att inte ha fler än 2350 poäng i ett Slutbetyg "i onödan" för man sänker då bara sitt Meritvärde (Jämförelsetal). Och att - så långt det är möjligt - ha med alla behörighetsgivande kurser (även för Särskild behörighet) för att konkurrera i BI i stället för BII. Som sagt, skall samråda med ett par kollegor imorgon och återkommer om vi kommer fram till ngt. annat. :)
    • Annelie : Tack för dina svar. Antagning.se har hänvisat till skolverket för att vara riktigt säker. För antagning.se är det okey. Jag inväntar svar från skolverket.
    • Ludmila : Om du kan meddela oss vilket svar du får från Skolverket är vi mycket tacksamma! :)
    • Annelie : självklart!
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Annelie!
    Så roligt att du hittade hit till oss på Fråga SYV! Välkommen! :)

    Här http://www.fragasyv.se/forum/inlagg/2 har vi skapat FORUM där vi SYV-ar kan diskutera med varandra, utbyta erfarenheter och hjälpas åt.

    Kika gärna in & dela info till dina kollegor!
    Glad Påsk! :)
    Anna
    Annelie SYV
    Här är svaret från skolverket:
    Kurserna idrott och hälsa A och estetisk verksamhet får inte ingå i slutbetyget. Inte heller får motsvarande gamla kurser ingå. Däremot får andra kurser i ämnet idrott och hälsa samt andra estetiska kurser ingå (4 kap. 11 § i förordningen om kommunal vuxenutbildning). Kursen Estetisk orientering EOS1202 ingick inte i ämnet estetisk verksamhet utan var en kurs inom ämnet Estetik och skapande, därmed kan kursen tas med i ett slutbetyg.