Lukas
    Hej! Jag går första året på gymnasiet och läser franska 3 på ival. Jag känner att jag inte får ut något av kursen och funderar på att hoppa av. Det är lungt eftersom att jag får tillbaka de ivals poängen jag spenderat på kursen (Jag frågade min SYV). Det jag undrar är om mina föräldrar kommer att får reda på att jag har hoppat av om jag gör det. De vill att jag läser klart kursen men jag står verkligen inte ut mer med franskan.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Lukas,
    fram till den dagen du fyller 18 år, har dina vårdnadshavare rätt att få reda på allt som har med dig att göra. Jag vet ej om din skola rapporterar veckovis till alla vårdnadshavare men i fall skolpersonal får frågan från en av dina vårdnadshavare - så får dina föräldrar reda på det, ja.

    En annan sak tänkte jag på: om du läser Franska 3 som en kurs utöver heltid eller om du läser den inom heltid? Det är nämligen så att i fall en gymnasieelev läser på deltid, har inte hen rätt till Studiebidrag från CSN. Läs på http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp/krav

    Det är bra att du "får tillbaka" dina 100 poäng och kan läsa en annan kurs i stället. Annars kunde du inte få ut Gymnasieexamen heller. Vad som krävs för att få ut Gymnasieexamen, läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    En annan sak: du skriver inte vilket program du går. På vissa program är Moderna språk obligatoriska med 100 eller 200 poäng /ex. SA, NA, EK, HU/.

    Och sist /men inte minst/ - Meritpoäng. Du får 0.5 i Merit för ett godkänt betyg i Moderna språk 3, läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    /exempel: säg att du får alla C-betyg i alla gymnasiekurser och ditt Jämförelsetal blir då 15.0
    Jämförelsetal + Meritpoäng = Meritvärde
    15.0 + 0.5 = 15.5
    om du även får E i Engelska 7, får du 16.5 i Meritvärde. Även kurser i Matematik kan ge Meritpoäng.
    Att ha eller inte ha 0.5 i Merit kan bli avgörande för att få /inte få/ plats på högskoleutbildningen.
    Jag förstår att dina föräldrar vill att du läser kursen Moderna språk 3 för att det finns många fördelar i att ha ett godkänt betyg i det.
    Dessutom , är det enligt reglerna - inte tillåtet att ta bort kurser i efterhand. Alla påbörjade kurser på gymnasiet bör betygsättas, är reglerna. Så - enligt Skolverkets regler, så bör du få betyg i den kursen. Så, om man följer reglerna, är det extremt dålig affär att hoppa av en kurs:
    man får F i kursen som kommer att synas i Gymnasieexamen
    man blir av med Studiebidraget från CSN
    man riskerar att inte få Gymnasieexamen (utan Studiebevis, intyg - i stället)
    man får inte 0.5 i Meritpoäng...
    I och för sig, så ger inte F några Meritpoäng - men så länge man läser på heltid, så har man i alla fall rätt till Studiebidraget.
    Jag har förklarat reglerna för dig. Vad du gör med den info- som jag ger dig nu, är upp till dig.
    Mvh
    Mikael SYV
    • : Oj, glömde skriva att jag går estet musik så franska är inte en obligatorisk kurs.
    • Mikael : Japp, på ES behöver man inte läsa Moderna språk. Men allt annat i mitt svar tycker jag du bör fundera noga på. Du vinner mycket på att fortsätta läsa Franska och försöka få minst E och helst ännu högre betyg.