Malin

    Hej, jag kommer dessvärre inte få en gymnasieexamen när jag går ut gymnasiet. Skulle gärna vilja ha en så jag undrar hur ska jag göra för att få en? Jag vet vilken kurs det är som jag vill klara av för att få 2250 poäng och jag vet att jag vill ansöka till komvux. Hur ansöker man och måste det vara i den kommunen som jag är inskriven i? Och hur går hela processen till?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malin; gymnasiala kurser läser man (i alla de flesta fall***) i eller via Komvux i den kommunen där man är folkbokförd.
    Se på din kommuns hemsida - när ansökningsperioden är (kan mycket väl vara hela april och sista ansökningsdag t.ex 1 maj - det är Olika ansökningsperioder i olika kommuner); du kan också kontakta SYV på komvux i din "hemkommun". Med "hemkommun" menar jag den kommunen där du är Folkbokförd.
    Många komvux erbjuder läsa på distans, då kan man bo "var som" t o m i utlandet men ändå läsa i "sin kommun".

    Gymnasieexamen från komvux
    Betyget i Idrott och hälsa 1 får ej ingå. Om du nu har godkänt betyg i idrott-och-hälsa 1, behöver du "kompensera" för det betyget - alltså få godkänt betyg i en annan 100p.kurs eller i 2 stycken 50p.kurser.
    Du behöver totalt 2400 poäng och av dem minst 2250 godkända betyg. Alltså max 150 p. F får ingå. Men... Vi avråder från att "låsa in" F-betygen i sitt examensbevis. Du får examensbevis "för livet". Ingen i examensbeviset får ändras i efterhand. Om du låser in F-betygen, blir du sedan inte av med dem. Även om du senare får högre betyg i samma kurser, står ändå F i dokumentet EXAMENSBEVIS men du bifogar då de nya betygen till examensbeviset om du söker utbildning eller jobb.

    *** Varför man läser i den kommunen - på Komvux - där man är Folkbokförd? Jo, mest för att komvux i andra kommuner tar inte in (och detta pga de ej får kompensation/betalning för att ge utbildning till personer ej folkbokförda i deras kommun). Du får söka till alla de olika kommuner men med 99,99% sannolikhet får du svar att Om din kommun är villig att köpa plats, då är du välkommen att konkurrera om plats på samma villkor som "den kommunens" egna invånare, men annars är det bara Nej.

    Du gör givetvis som du själv tycker blir bäst, men jag vill råda dig att Boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Ni kan kanske ha samtal på telefon eller via Skype (med tanke på "corona-situationen"). SYV-en på komvux tittar på de betygen du har och ni pratar om vad du har för mål, t.ex om du vill komma in på ngn eftergymnasial utbildning t.ex på högskola eller på en yrkeshögskola då är det Bra att ta in de kurser som du ev behöver för Särskild behörighet till just den utbildningen (som du vill komma in på - i alla fall på sikt).
    Planera läsa tillräckligt med kurser så att du slipper ha F-betygen i ditt examensbevis, är Mitt Råd!