Salina
    Hej!
    Det har ungefär gått 1 år sedan jag försökte byta klass (rektorn nekade bytet) I början av 7:an hoppades jag på att komma ifrån min gamla klass som jag inte alls trivdes med i från 5:an, jag hade höga förväntningar på att hamna i en bättre klass där jag fick stöd men så blev det inte.
    Jag fick inte med några utav min bästisar som jag hade önskat (man kunde önska att ha med sig någon alltså) jag hamnade i en främmande klass, jag kände ingen och ville byta direkt när vi hade börjat 7:an. Jag pratade med min mentor och kurator om det här, de övertygade att ge den nya klassen en chans och det gjorde jag, efter 2 veckor kände jag hur utfryst jag blev. Tjejerna i den nya klassen är trevliga men ingen vill vara med mig, alla känner varandra för att de gick på samma skola innan.
    Mina allra 2 bästisar går i A och jag går i D (klassen är uppdelad till A-E) Vi ses ändå rätt så ofta men det är inte samma sak om man inte går i samma klass där man ser varandra hela tiden. Jag tycker att min klass ändå är duktiga alltså de är allvarliga med sina studier ( de flesta av dem är de iallafall..) Men hur ska jag kunna samarbeta med dem om ingen vill vara med mig? I en klass ska man ju kunna samarbeta tillsammans, stötta varandra, känna sig trygg, vi ska jobba tillsammans för att komma vidare med studierna! Jag känner mig så frustrerad så att det inte bara går att säga mer. Jag har försökt att prata med tjejerna men det är alltid jag som börjar.. betyder det att de inte vill vara med mig? Tjejerna är så tajta, de är som ett gäng, de släpper inte in någon i deras grupp för att de alltid vill vara tillsammans och då blir jag den som är kvar. Jag är rädd att tappa min motivation om studierna för att jag känner att jag inte kan arbeta med någon, jag gör mitt bästa för att hantera den här situationen och försöker tänka framåt, så länge jag klarar mig i skolan är jag lycklig men snart.. känner jag att jag inte orkar längre, jag vill inte vara ensam och jobba själv.. jag vill inte vara utfryst.
    Lärarna verkar inte ta mig på allvar (upplever jag) de säger oftast, Ja men då får du försöka bjuda på dig själv, beror det inte på att du inte häller vill vara med dem? Ungefär något sånt, lärarna ser mig vara ensam ibland på rasterna när inte A är här, kanske därför de säger att jag inte vill vara med tjejerna?

    Jag känner mig så irriterad, vad finns det fler för anledningar som gör att jag inte kan byta klass? Kan det vara att det är fullt i A? (enligt A klasslistan är de väldigt få)
    Eller schemat? då hade jag ju chansen att byta i från början!

    Går i 8:an nu, jag vet inte vad jag mer kan göra för att byta klass, jag mår verkligen ingen vidare nu när jag skriver det här samtidigt som jag tänker på det.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Salina!
    Jättetråkigt att du känner så som du gör!
    Ingen ska behöva vara utfryst och inte trivas i sin klass!

    Kurator är den person på skolan som du snarast bör prata med.
    Vet dina föräldrar om hur du har i skolan?
    Rektor kan förklara för dina föräldrar - varför det inte går att byta klass (om det nu inte går att byta).

    Att byta skola kan också vara aktuellt. Din skola kan inte vara den enda skolan som du kan gå i. Det finns andra grundskolor.

    Jag tycker så här: gå prata med kurator snarast möjligt - imorgon.
    Be dina föräldrar ta kontakt med rektor.
    Se vilka andra grundskolor som ligger på pendlingsavstånd från din bostad.

    Jag hoppas det löser sig fort och bra. Hör av dig och berätta hur det går!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA

    • : Tack för svar!
    • : Men.. jag vill och får inte byta skola för där går ju mina vänner, mina föräldrar vet även om att jag känner så, vi har även diskuterat det här med rektorn förra årret men rektorns svar känndes inte häller så tyligt när hon svarade på att varför det inte gicka tt byta klass, jag tycker även att rektorn är på något sätt ''otrelvigt..'' (jag upplever det så) och vågar verkligen inte prata med rektorn igen, jag kanske överdriver nu men jag vågar knappt prata med rektorn face to face..
    • Milla : Kurator på skolan din - har du träffat kuratorn? Det är helt rätt person att prata med i den situationen som du befinner dig i nu. Kuratorn kan själv prata med rektorn. Att du har vänner på din skola är jättebra. Även om de går i en annan klass. Rasterna och efter skolan - kvällar och helger kan ni träffas. Kan anledning till att du inte får byta klass vara att rektorn är "rädd" att ni kommer att umgås på lektionerna och ha trevligt (prata mycket) och störa andra elever samt att ni inte lär er så mycket för ni blir upptagna med att umgås? Jag vet inte, jag bara gissar....?
    • Milla : Ett förslag skulle vara att dina föräldrar frågar rektorn om du kan pÅ PROV gå en vecka i A-klass? och så kan ni utvärdera sen... om det blev bättre för dig.
    • : Ett väldigt bra förslag! Men.. Jag ver att min mentor inte kommer att acceptera det för att då missar jag lektioner, ska ha utveckling samtal 9/9 kanske kan ta upp det då..? Jag tror inte det beror på att vi pratar, jag och mina bästisar är inga som stör i klassen, jag vet att vi sköter oss.
    • Milla : Att missa lektioner under en vecka kan man om man blir förkyld, får feber, ont i halsen mm. - och är hemma under en eller t o m två veckor. Det är givetvis skillnad att bli sjuk (vilket man inte kan påverka och planera) och på förhand planera att vara borta från sin klass. Dina argument är då att du deltar i lektioner i en annan klass och i fall du missar någon lektion bör du försöka läsa in det du missar - på egen hand, genom självstudier.
    • : Tack för hjälpen! Borde funka.
    • Milla : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till! Vi håller tummarna för dig!
    Läs alla kommentarer