abdisamed Hassan
    jag är missnöjd med min nuvarande gymnasium så jag tänkte byta gymnasium men gå på samma program men jag tror jag inte får för jag har F i två ämne , matte 1b och naturkunskap 1, men finns det möjlighet att byta då.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej,
    du vill byta gymnasieskola men gå på samma program.
    Du måste få reda på var det finns ledig plats - på vilken skola. Att du har två F-betyg skall inte spela roll vad det gäller möjlighet att byta skola.
    Det som spelar roll är, för det första - om det finns ledig plats i å k 2 på en annan skola, där du vill gå, som erbjuder samma program;
    för det andra - om den nya skola har förlagt kurserna så att du kan hoppa in - eller om de har läst någon kurs som ni på din nuvarande skola inte har läst under å k 1 och då kan du inte läsa fortsättningskurs, vilket innebär "problem" av olika slag: du har rätt att läsa heltid (utan heltidsstudier har du inte rätt till Studiehjälp från CSN) och om du inte kan läsa någon kurs, måste skola erbjuda dig en annan kurs men alla obligatoriska kurser måste du få möjlighet att läsa- i annat fall kan du inte ta ut Gymnasieexamen. Förresten, du kommer inte kunna ta ut Gymnasieexamen om du inte får minst betyg E i Matte 1. Detta gäller för samtliga gymnasieprogram.
    Du skriver inte vilket program du läser.
    Kan du funderat på att byta program och kanske gå om å k 1?
    Som sagt, utan att få minst E i Matte 1 får du ett Studieintyg - vilket inte ger Grundläggande behörighet, du kommer alltså inte bli behörig att söka eftergymnasiala utbildningar.

    Oavsett om du vill byta till samma program eller till ett annat program - måste du få reda på om det finns lediga platser och det snarast. I fall plats finns, boka tid med SYV på den nya skolan för att göra Individuell Studieplan. Om ni kommer överens om en plan, som du trivs med, kan du sedan meddela din nuvarande skola om att du slutar hon dem.

    Jag ser att du är 17 år, dvs inte ännu är myndig, och du måste därför få OK från dina vårdnadshavare innan du byter utbildning.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig och att du fattar ett beslut som du kommer att trivas med!
    Mikael SYV