ahmad

    hej! jag läser naturvetenskap med inriktning natur natur som har biologi 2 och mina studieplans totalpoäng är fulla men jag har inte moderna språk. när jag är klar med gymnasiet och har F i biologi 2, går det att göra prövning i spanska 4 och sen byta ut spanskan mot biologin när jag söker till universitet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, i examensbeviset får ingenting ändras. Om du tar ut examensbevis med F i en kurs, och vill höja meritvärde, bör du få högre betyg i samma kurs. exempelvis, om du får ut examensbevis med F i kursen biologi2, så kan du givetvis låta bli att försöka höja betyget i biologi2 och skaffa dig godkänt betyg i spanska 4. Då blir det så här: betyg i biologi2 räknas fortfarande in. Och även betyget i spanska 4 kan räknas in, om det är så att du inte  har max antal meritpoäng redan innan du skaffar betyget i spanska 4. Då får du meritpoängen för mod.språk4 och betygen i både spanska 4 och i alla de kurser som finns i ditt examensbevis, bl.a i biologi 2 räknas fortfarande in.